Vysoce kvalitní děti

12. květen 2004

Mohlo by se zdát, že poté, co svět šokoval videozáznam z Iráku, na kterém lidé jinému člověku uřezali hlavu, už nemá smysl zabývat se výrokem naší poslankyně o vysoce nekvalitních dětech. Jistě, dějí se hroznější věci než to, že se někdo neobratně vyjádří, jenomže předsedkyně sněmovní komise pro rodinu vysvětluje, že si třídění dětí na kvalitní a nekvalitní nevymyslela, nýbrž ho převzala od odborníků na rodinnou politiku.

Tito odborníci podle ní údajně na semináři pro poslance uvedli, že v dětských domovech zůstávají jako nedoporučené k adopci děti nemocné, či děti romského původu. Vysoce kvalitním dítětem se tedy zřejmě v kruzích odborníků na rodinnou politiku myslí dítě zdravé a bílé. A paní poslankyně prý, když hovořila o vysoce nekvalitních dětech, měla na mysli ty, které viděla v dětských domovech, čímž nejspíše měla na mysli něco, jako že jsou zbožím či komoditou, která jde v procesu adopcí špatně na odbyt.

Protože si sama osvojila dítě z dětského domova, dotčeně se proti kritice ohradila. Jenomže ani kdyby se rovnou obhajovala tím, že sama adoptovala dítě v uvozovkách vysoce nekvalitní, či pouze průměrné kvality, stejně by bylo pozdvižení ve sněmovně na místě. Pokud totiž chtěla upozornit na realitu procesu osvojovaní dětí v Česku, měla říct, že ve vysoce nekvalitní společnosti mají nejmenší šanci na adopci děti různě zdravotně či společensky handicapované, které rodičovskou lásku nejvíce potřebují. To by bylo pravdivé a přesné. Celý problém spočívá v tom, že se člověk rodí jako vysoce kvalitní, ale do vysoce nekvalitního světa. A paní poslankyni to zřejmě uniklo stejně jako mnoha jiným lidem proto, že postrádá nějaký ten zlomek své původní vysoké dětské kvality. To bývá smutné. A jde z toho strach.

autor: iho
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.