Vyřazení aut s nadměrnými emisemi by u nás mělo větší přínos než Euro 7, upozorňuje expert
Europoslanci schválili emisní normu pro osobní i nákladní automobily Euro 7. Z původního návrhu přitom příliš nezbylo, podle Michala Vojtíška z Centra udržitelné mobility ČVUT má ale i tak smysl, protože se zaměřuje na omezení dalších škodlivých látek, a to i v reálném světě. „Někteří výrobci interpretovali emisní limity jako něco, co musí splnit v laboratoři, ale ne v každodenním provozu,“ podotýká.
Nová emisní norma nakonec přichází s nižšími limity emisí a škodlivých látek, než se původně zamýšlelo. „Ty jsou nyní v Evropě vyšší než ve Spojených státech, ale dokonce i než v Číně, kde mají nižší limity pro oxidy dusíku. Je to paradox a mám obavu, že se Evropa stává skanzenem,“ dodává expert.
Čtěte také
Odmítá přitom tvrzení automobilek, že původní návrh by prodražil výrobu každého automobilu o desítky tisíc. „Ve Spojených státech mají přísnější limity už nějakou dobu a auta tam nejsou nijak dražší než v Evropě. Není tam žádné přelomové řešení, jde jen o to, vyladit stávající technologie a naplnit jejich potenciál,“ srovnává.
Euro 7 zavádí měření emisí pomocí palubních systémů automobilů, což bude sloužit jako doplnění laboratorních testů. Řídící jednotky motorů by také měly rozpoznat závady, které mohou způsobit zvýšení emisí.
Odhaduji, že polovina částic, které vyletí z výfuků, jsou od 5 až 10 procent aut.
Michal Vojtíšek
Vojtíšek připouští, že spotřebu paliva i množství emisí ovlivňuje styl jízdy, ovšem díky novým zařízením pro úpravu výfukových plynů jsou emise na kilometr zhruba desetinové oproti normě Euro 4.
Limity se nově týkají i emisí z pneumatik a brzd, které obsahují škodlivé kovy a organické látky. „Je to obdobně velký problém jako částice z motorů. Intenzita dopravy neustále roste a nelze říci, že by byly neškodné pro lidské zdraví,“ vysvětluje.
Čtěte také
Jde zároveň o jednu z výhod elektromobilů, které při běžném stylu jízdy brzdí především motorem. Při dynamické jízdě a intenzivnějším brždění jsou ovšem emise z brzd naopak vyšší, protože se projevuje vyšší váha těchto vozů.
Nedokonalý kompromis
Přestože konkrétní návrhy nové normy jsou několik let staré, automobilky nakonec dostaly více času na implementaci – z původních dvou let až na čtyři a půl roku.
„Je to zpřísnění oproti Euro 6 a posun k čistšímu ovzduší, které se ale nezlepší tolik, jak se plánovalo. Nemocných lidí a předčasných úmrtí bude více, automobilky budou mít snadnější a levnější výrobu automobilů. Doufejme, že se to projeví i v levnějších vozech,“ hodnotí Vojtíšek.
Vedle snahy o co nejnižší emise u nových automobilů je ovšem podle něj důležité řešit i ty nejstarší. „Odhaduji, že polovina částic, které vyletí z výfuků, jsou od 5 až 10 procent aut. Odstraňování vozidel s nadměrnými emisemi by mělo rychlejší a levnější přínos než Euro 7,“ uzavírá.
Poslechněte si celý rozhovor v Interview Plus.
Související
-
Obměna českého vozového parku sníží emise víc než norma Euro 7, tvrdí zástupce automobilek
Mělo by Česko usilovat o zablokování emisní normy Euro 7? Debatují výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl a europoslanec za Piráty Mikuláš Peksa.
-
Omezování emisí musí platit nejbohatší. Budou protesty, ale nezpůsobíme utrpení, tvrdí klimatoložka
„I v Evropě platí, že chudší polovina populace vypouští přibližně 10 procent emisí. Oproti tomu 10 procent nejbohatších vypouští víc než polovinu,“ říká Diana Ürge-Vorsatz.
-
Karel Barták: Další smělý plán na snížení emisí
EK předložila doporučení na snížení emisí o 90 procent do roku 2040 oproti roku 1990. Opřela ho o argumenty vědců, jak zachovat naději na uhlíkovou neutralitu v roce 2050.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka