Všechny peníze do učitelských tarifů? To je socialismus, odmítá stávku Asociace ředitelů základních škol
Učitelé z víc než poloviny českých škol stávkují za vyšší platy. Školským odborům vadí, že ministr školství a premiér nechtějí dostát slíbeným mzdovým požadavkům. Odborářům nestačí předpokládaný nárůst o 8 % v tarifní složce a 2 % v nadtarifní složce. Trvají na původním slibu, že učitelské platy poskočí celkem o 15 %.
Čtěte také
„Stávka v tuto chvíli nemá žádný význam, není dobře připravená a prokomunikovaná. Důvod stávky je nejasný, každý stávkuje za něco jiného,“ tvrdí v pořadu Pro a proti místopředseda Asociace ředitelů základních škol Jaroslav Jirásko.
Souhlasí, že učitelé jsou platově podhodnocení. „Ale tady se handrkujeme o 2 %, tedy nějakých 930 korun hrubého, a zapomíná se na to, že školství je podfinancováno i v jiných oblastech. Nemluví se o pomůckách, nemluví se o kvalitě.“
Odboráři dlouhodobě podporují rozdělování peněz do tarifů, což je zabetonování socialismu, protože se přidává všem stejně… Ale motivace pro dobré učitele, aby jim ředitel mohl slíbit, že budou lídři týmu, je opravdu minimální, motivační složky máme velmi malé... Některé školy nevyplácejí žádní nadtarifní složky, některé kolem 30 %, jsou tam velké odlišnosti. Nemůžeme paušálně tvrdit, že ředitelé mají dostatek prostředků na motivaci učitelů.
Jaroslav Jirásko
Ředitel připomíná, že za 20 let došlo několikrát ke změně tarifních tabulek. „Ti zkušenější učitelé dostali víc než mladí, a to samé se stalo teď... Když učitel nastoupí za tarifní složku a je opravdu talentovaný a maká..., tak mu nemám z čeho nabídnout tisícové motivační odměny a prémie.“
„Na stávce se ukazuje, že jak je rozdělená společnost, obce a lidé, tak jsou rozděleni i učitelé a nedokážeme se rychle sjednotit na nějaké myšlence... Stávka to není, je to velký průšvih proto, že jsme nedokázali pořádně prokomunikovat, za co se má stávkovat,“ shrnuje Jaroslav Jirásko.
Čtěte také
Pohár přetekl
„Stávka potřeba byla, protože přetekl pomyslný pohár... Sliby vlády jsou jen proklamace pro veřejnost,“ věří místopředsedkyně Českomoravského odborového svazu pracovníků ve školství Markéta Seidlová.
Doufá, že jde v případě výroků jejího oponenta o nedorozumění. „Když máte nástupní plat začínajícího učitele a plat učitele na konci kariéry, a podíváte se na strukturu tarifního platu, tak to není motivující. Proto nenastupují mladí učitelé, což potvrdila i studie.“
Současná tarifní situace není motivující pro mladé učitele ani pro ty, kteří už v rezortu jsou, aby v něm zůstávali… My nemáme postaveny základy... Od začátku bylo řečeno, a i pan ministr to řekl, že si ohlídá na krajích, jak je těch 15 % navýšení rozdělováno do škol. Situace je taková, že do některých škol to ještě ani nedoputovalo... A ty peníze, co říká pan ředitel, jsou přeci na to, aby se ohodnotili dobří učitelé, ale měsíčně, a ne že jim dám jednou za rok odměnu.
Markéta Seidlová
Místopředsedkyně upozorňuje, že dnešní školství stojí především na starších učitelích. „A ti nám také odcházejí. To, že se přihlásili lidi ke stávce, opravdu svědčí o tom, že jsou nespokojeni.“
Letos jsme měli slíbeno 15 %, nedostal jsme je. Loni také, ale dostali jsme 13 %. A vy věříte tomu, že příští rok peníze budou? My ne, tak jsme to chtěli do těch základů. Pojďme se aspoň shodnout na tom, že peníze, které nám byly slíbeny, nedostáváme,“ navrhuje Markéta Seidlová.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.