Petr Hartman: Stávkou si učitelé více peněz na platy nevybojují
Osm plus dva rovná se deset. Deset plus nula je rovněž deset. Dva poněkud odlišné početní příklady docházejí ke stejnému výsledku.
To pochopí i člověk, který není zrovna matematicky zdatný. K tomu nepotřebuje kvalitního učitele.
Čtěte také
Přesto není desítka jako desítka. Alespoň z pohledu peněženek pedagogů. Kantorům bylo slíbeno zvýšení platu o deset procent. Vláda tvrdí, že přesně takový objem peněz pro nárůst mezd vyčlení.
Přesto mohou učitelé počítat napevno pouze s osmiprocentním zvýšením příjmu. Zbylá dvě procenta do deseti by mohli podle uvážení přerozdělit ředitelé jednotlivých škol mezi své podřízené pomocí fondu odměn.
Části školských odborů se to nelíbí. Trvají na celé desítce a její dělení na dvě části odmítají. Budou kvůli tomu stávkovat. Mají-li být úspěšní, musí získat masivní podporu. Ta se neočekává. Zdaleka ne všichni pedagogové totiž sázejí na jistotu. Tedy na zvýšení platu bez možnosti získat na rozdíl od kolegů více peněz jako odměnu za kvalitněji odváděnou práci.
Protestovat proti neplnění slibů
Jiní zase nevidí důvod stávkovat kvůli dvěma procentům. Zvlášť v momentu, kdy platy učitelů v poslední době přece jenom rostou. Rovněž nemálo ředitelů škol nebude nadšeně protestovat proti nárůstu financí do „motivačního fondu“, které mohou rozdělovat. Zkrátka výchozí pozice pro stávku není ideální.
Čtěte také
Rovněž se nedá očekávat, že by tato forma protestu získala masovou podporu veřejnosti. Mnoho lidí si o růstu svých platů alespoň o osm procent může nechat jen zdát. Takže spor o to, zda se dobrat k číslu deset sečtením osmičky a dvojky, nebo nějak jinak, je nechává chladnými. V souvislosti s vyhlášenou stávkou rodiče maximálně zajímá, jak bude v té době postaráno o jejich děti.
V neposlední řadě, prestiž učitelského povolání se nezískává pouze sumou objevující se na výplatní pásce, ale kvalitní výukou. S ní nejsou zdaleka všichni spokojeni. Omlouvat to nelze pouze nízkými příjmy, které odrazují kvalitní kantory věnovat se tomuto povolání.
Veřejnost si školské odbory na svoji stranu nenakloní ani tím, že chtějí protestovat proti neplnění slibů. Z úst politiků už jich totiž zaznělo nepočítaně. Většina z nich nebyla splněna, u některých to ani nešlo čekat. Zkrátka v tuto chvíli je zřejmé, že ať už se učitelé do stávky zapojí, nebo budou normálně učit, vzrostou jejich platy o osm procent.
Premiér Babiš je sice ochoten často vycházet vstříc náladám ve společnosti a měnit své názory. V tomto případě jej ke změně postoje žádný tlak nepřinutí. Takže bude platit jednoduchá rovnice pro platy učitelů – osm procent plus dvě procenta rovná se deset procent.
Autor je komentátor Českého rozhlasu
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka