Vizuální identita je něco, co všichni potřebujeme, ale ani o tom nevíme, říká spoluautorka projektu Identita – příběh českého grafického designu
„Když něco pojmenujete slovem identita, pak se ten název snažíte také naplnit. Možná, že se najednou ptáte se na věci, které vás dřív ani nenapadly,“ vysvětluje teoretička designu Linda Kudrnovská, která je spoluautorkou úspěšného nejen televizního projektu Identita – příběh českého grafického designu.
Pod pojmem národní design si máme představit státní symboly, poštovní známky, bankovky, loga institucí, ale i knihy, dopravní značky nebo filmové plakáty.
Čtěte také
„O název projektu jsme svedli docela velký boj. Ve hře bylo plno nápadů, taky nám do toho mluvilo hodně lidí – až jsme se dostali ke slovu identita.“
„A právě identita je termín, který spojuje svět grafického designu a typografie se zbytkem známého univerza, všude to znamená totéž. Proto jsme se rozhodli, že si to slovo vezmeme zpátky a dáme mu nový význam,“ popisuje úplné začátky na projektu.
To, co Kudrnovskou nejvíc překvapilo, je, že národní identita je pro lidi v oboru pojem spíš abstraktní. „Národní identita pro ně vůbec není důležitá. Všichni víme, že jsme Češi a že máme nějakou tradici, také víme, že i náš obor má hluboké kořeny.“
Co to je národní identita?
„Grafický design člověka provází na každém kroku. A to, odkud vychází, už pro lidi z grafického designu důležité není. Všichni mají pocit, že jsme součástí Evropy, součástí širšího celku a v současném globalizovaném světě se to ani jinak dělat nedá, takže i zdroje inspirací pocházejí z celého světa. A i když nějakou tu tradici samozřejmě máme – a máme ji skvělou, úžasnou –, tak se už často nedá vystopovat, odkud k nám přišla.“
Čtěte také
„Identita je v terminologii grafického designu něco, co také pomáhají formulovat samotní designéři. A díky tomu může společnost, stát, město komunikovat s vnějším světem. Prostě vizuální identita je něco, co všichni potřebujeme, ale ani o tom nevíme,“ doplňuje.
Dnes je na světě sedmidílný dokumentární seriál České televize, kniha Identita, na které teoretička designu Linda Kudrnovská pracovala sedm let, nebo nový dokumentární film, který jde právě do kin.
Víc si poslechněte v audiozáznamu pořadu Hovory Tatiany Čabákové.
Související
-
Stanislav Lachman – geniální designér, Pan ETA z Jablonce nad Nisou
Jeho výrobky měl každý z nás. Kdyby žil na Západě, topil by se v miliónech. V Československu ale bydlel s manželkou v obyčejném jabloneckém paneláku.
-
Kvalitní design je stále mladý, nehledě na stáří, říká ředitelka Designbloku Jana Zielinski
Přehlídka začíná 2. října a potrvá až do 6. říijna. I letos se představí na Pražském hradě a mnoha dalších místech po celém hlavním městě.
-
Mám rád, když jsou věci udělané poctivě a do posledního detailu, přiznává sklářský designér
František Jungvirt je sklářský výtvarník, designér a malíř skla. Tvrdí, že ho kritika inspiruje, dokonce víc než nějaké to poplácávání po zádech.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.