Grafický design není žádné pozlátko. Logo je jen třešnička na dortu, míní Blažek, autor projektu Identita – příběh českého grafického designu

22. únor 2024

V dokumentárním seriálu Identita – příběh českého grafického designu se tvůrci ptají odborníků, co to vlastně znamená. „Někteří byli vylekaní, někteří nechtěli odpovědět raději vůbec. Ono, vychrlit ze sebe bez přípravy definici grafického designu vlastně je poměrně těžké,“ říká autor projektu Filip Blažek.

A jak uvažuje o své práci on? „Je to předání informace, sdělení, vizuální cestou,“ odpovídá v pořadu Hovory.

Čtěte také

Blažek spolupracoval se svou manželkou Lindou Kudrnovskou na knížce 365 Typo. Byla to ročenka mapující dění v grafickém designu na celém světě. Pracoval s nimi i režisér Jakub Skalický, který po vydání vznesl dotaz, jestli existuje dokument, který se jejich oboru kdy věnoval.

Po zjištění, že se jim nic podobného najít nepodařilo, se rozhodli „něco podobného“ udělat.

Představovali si, že s nápadem přijdou do České televize, ta jim dá peníze na ruku a řekne: „Pojďme do toho,“ usmívá se svým naivním představám Blažek.

Nápad už ale byl na světě, a od toho okamžiku uplynulo sedm let, ti tři to nevzdali a sedmidílná dokumentární série nakonec vznikla.

Setkáváte se denně

„Chtěli jsme obor představit nejširší veřejnosti. Jsme přesvědčeni, že grafický design hraje velmi důležitou roli v našem životě. Setkáváte se s ním každý den, od rána do večera, od narození do smrti – a k tomu vás ovlivňuje, a to jak v dobré, tak ve špatné.“

„Uvědomujeme si, že role grafického designu – na to, jakou hraje ve společnosti důležitou roli nebo jakou součástí naší kultury je – není ve veřejnosti reflektována.“

Čtěte také

„Lidé si myslí, že grafický design je jen nějaké pozlátko – něco hezkého, co se namaluje, hezké logo, které se dá na fasádu. Už málokdo ví, kolik práce za tím je. Málokdo si uvědomuje, že často jde o provázaný systém. A že to logo je jen třešnička na dortu,“ vysvětluje Blažek.

Dokumentární sérií provází známy český designér Aleš Najbrt, který se zná s většinou tvůrců z dokumentu. „Je to jeho přidaná hodnota, protože s designéry mluví spontánně, na základě vzájemného dlouholetého přátelství. Nestojí tam moderátor, který má připravené a naučené otázky a o oboru nic neví. On klade další zajímavé dotazy,“ dodává.

Na projekt bude navazovat velká výstava v Muzeu Kampa, která pojme tři patra tohoto výstavného prostoru. Bude výběrem toho nejlepšího, co nabízí český grafický design za posledních sto let a má ambici mít edukativní přesah. To už si ale poslechněte v audiozáznamu pořadu Hovory, ptá se Tatiana Čabáková.

 

Spustit audio

Související