Virtuální realita nám může v budoucnu pomáhat, svět ale naplno neovládne, myslí si vědkyně Šašinková
„Náš projekt je vlastně společenská hra ve virtuální realitě, resp. v rozšířené realitě na mobilech. Chceme třídní kolektivy mladých lidí ve věku 11 až 13 let přes silný příběh, který se točí kolem duševního zdraví, přivádět k interakcím mezi sebou, ale už ve světě reálném,“ popisuje vědkyně z Masarykovy univerzity Alžběta Šašinková.
Téma duševního zdraví je pro vědkyni klíčové. „Jsme psychologicky orientované konsorcium a ve výsledku bychom velmi rádi školám nabízeli nástroj, který bude snadno použitelný, velmi motivující a zábavný. I proto, že využívá technologii, kterou mladí dnes používají – a používat chtějí,“ vysvětluje.
Čtěte také
„Naše technologie zároveň využívá psychoterapeutické postupy, které jsou založené na vědeckém ověření,“ dodává s tím, že jde o mezinárodní studii na zhruba třech tisících dětech ze tří evropských zemí.
„Abychom vše ověřili a měli jistotu, že funguje tak, jak má, že nemá žádné negativní účinky. Naopak by to mělo dětem a pedagogům pomáhat.“
O co vlastně jde? „Vypadat to bude tak, že v šestitýdenním programu by měla třída každý týden absolvovat hodinovou až dvouhodinovou seanci, ve které se budou zabývat jedním, skoro až detektivním příběhem,“ naznačuje.
Čtěte také
Jeden takový příběh bude například zkoumání dětí i třídního kantora, co se stalo s jedním jejich spolužákem, který nepřijde do školy.
„Děti tak zkoumají, kam se to dítě podělo, proč už tam není, a snaží se do toho příběhu ponořit. Je to jako detektivní hra a spolužáci hledají indicie, kam se jejich spolužačka poděla,“ dodává.
Vědkyně Šašinková je virtuální realitou nadšená, zároveň se ale nedomnívá, že by někdy úplně pohltila svět. „Přestože nám může v lecčems pomoct – a to i na mezilidské úrovni. Ale přesto se nám i ve výzkumu ukazuje, že poté, co ve virtuální realitě proběhne aktivita, stejně v nás zůstává touha jít to pak společně probrat ,u kafe‘. Takže věřím, že to nebude zásadním způsobem měnit náš svět,“ uzavírá.
Celé Hovory Markéty Vozkové najdete v audiozáznamu, poslechněte si víc.
Související
-
Virtuální realita v Letech u Písku pomáhá s výukou dějin holokaustu Romů
Genocida Romů za 2. světové války je nedílnou součástí evropských dějin a nejen proto by se na ni ve výuce dějepisu nemělo zapomínat.
-
Když posttraumatickou stresovou poruchu nezhojí čas, pomůže virtuální realita, říká psychiatr Vevera
Jaké jsou možnosti léčby posttraumatické stresové poruchy u bojujících vojáků, popisuje psychiatr Jan Vevera z Psychiatrické kliniky Fakultní nemocnice Plzeň.
-
Virtuální realita netušená i děsivá
Virtuální realita nabízí netušené možnosti, někdy ale také děsí. Bude jednou virtuální realita tou jedinou? A je ve virtuálním prostoru místo i pro hlubší záležitos...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.