Více biosložek do paliv? Není čas na nejsnadnější cestu, řešme budoucnost, vyzývá Pirát Holomčík
Přimíchávejme do benzínu dvakrát víc biosložky, žádá pozměňovací návrh hnutí ANO k zákonu o podporovaných zdrojích energie. „Plníme evropské závazky a jsem překvapen, že proekologičtí Piráti jsou v tomto případě proti. Výroba biopaliv první generace je zvládnutá a docela levná. Je to jednoduchý způsob, jak splnit normy a být ekologičtí,“ míní poslanec Martin Kolovratník (ANO). Poslanec a místopředseda Pirátů Radek Holomčík tvrdí, že to ovšem staví na hlavu přínosy biopaliv.
„Nesoustředíme se na využívání odpadních surovin či zbytkové produkce. Návrh pošlapává princip technologické neutrality: diktujeme jedno řešení, což zavírá dveře dalšímu rozvoji,“ kritizuje pozměňovací návrh ANO Holomčík.
Čtěte také
„Chceme, aby se problém dekarbonizace otevřel pro veškeré možné technologie,“ pokračuje Pirát. „Nemá být určeno co přimíchávat, ale co to má dělat. Tak otevřeme dveře nejen biopalivům první generace, ale nejrůznějším pyrolýzám, termolýzám, zkapalňování komunálního odapadu a podobně. Chceme otevřít dveře vývoji, výzkumu a novým technologiím na trhu.“
Pozměňovací návrh z dílny hnutí ANO chce zvýšit podíl bioetanolu přidaného do benzinu za kalendářní rok, a to z nynějších 4,1 procenta objemu na 8,8 procenta.
Kolovratník se neobává, že by návrh zakonzervoval Česko v biopalivech první generace. „Už existují provozy, které zkoušejí i ty další generace. Tohle je zkrátka jednoduchá, efektivní cesta, která bude fungovat hned a která také nezdraží pohonné hmoty nám všem, což je důležité.“
Tohle je zkrátka jednoduchá, efektivní cesta, která bude fungovat hned a která také nezdraží pohonné hmoty nám všem.
Martin Kolovratník
Holomčík ale opakuje, že návrh konzervuje Česko v minulosti.
„Buď zůstaneme stát v roce 2008, nebo půjdeme cestou evoluce. A není to o jednom zákonu, ale podpoře regionů ve zpracování plastů na biosložku, je to celý mix politik od životního prostředí přes energetiku, zemědělství až po místní rozvoj. A to nám chybí. Teď není čas na nejsnadnější cestu, ale na řešení, která přinesou budoucnost,“ věří Holomčík.
Čtěte také
Poslanec ANO upozorňuje, že ministerstvo průmyslu a obchodu má studii Vysoké školy chemicko-technologické, Univerzity Karlovy a ČVUT, podle níž je výroba biolihu velmi dobře technologicky zvládnutá, jednoduchá a ověřená. „Dívejme se na další možnosti, ale pohodlní určitě nejsme,“ uklidňuje Kolovratník.
Přimíchávání bioetanolu po nás nikdo nechce, připomíná Pirát. „Chce se po nás zvýšení podílu obnovitelných zdrojů a snížení emisí. Bavíme o nástroji, prezentujeme ho jako jediný možný, ale odborníci s biopalivy první generace nepočítají. Nejde stavět na něčem, co je de facto mrtvé. Řešíme tu budoucnost na základě technologie, která vyhasíná,“ konstatuje Radek Holomčík (Piráti).
Nejde stavět na něčem, co je de facto mrtvé. Řešíme tu budoucnost na základě technologie, která vyhasíná.
Radek Holomčík
„Podívejte se, co se v technologickém vývoji dá stihnout za rok. Teď trochu získáváme čas, využíváme toho, co už tu máme a co není drahé. Nikdo neříká, že to zůstane takto zakonzervováno. Teď ale nemůžeme zdražit řidičům a firmám pohonné hmoty,“ obhajuje stranický návrh Martin Kolovratník (ANO).
Poslechněte si celou debatu, moderuje Karolína Koubová.
Související
-
Auto na plyn, nebo elektřinu? Zemní plyn dobývá nákladní a autobusovou dopravu, z osobních aut mizí
V Česku roste zájem o osobní auta na elektřinu. Majitele neodrazuje ani podstatně vyšší pořizovací cena než u aut na stlačený plyn, ani nejistota kvůli životnosti baterií.
-
Doprava v Praze? Je to jako s léčbou obezity, kdy vám pouhé povolení opasku nepomůže, říká expert
„Civilizované město není to, kde mají všichni obyvatelé automobil, ale to, kde ti nejbohatší jezdí veřejnou dopravou,“ překvapuje specialista Vojtěch Benedikt.
-
Hluk z dopravy škodí zdraví. Studie z Oxfordu potvrdila jeho souvislost s obezitou
Rozsáhlý výzkum univerzity v Oxfordu založený na datech o půl milionu lidí ze tří různých evropských databází potvrdil výsledky studií, které spojují hluk s obezitou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka