AI ve školách? Konec protivných úkolů, míní publicista. A chytřejší zadání od učitelů, dodává vědec
Dříve žáci žmoulali pod lavicí taháky, dnes mají na lavici mobil a v něm chatbota s AI. „Typicky žáci využívají AI pro referáty a čtenářské deníky. Někdy také pro matematické příklady. Asi 15 procent AI použilo při písemce, to bych bral jako podvádění,“ říká pro Český rozhlas Plus Dominik Voráč z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého. „Škola je ideálním místem, kde se mohou žáci naučit AI správně používat a co je etické,“ míní Daniel Dočekal ze serveru 365tipu.cz.
Třetina českých žáků a studentů zneužívá umělou inteligenci při tvorbě domácích úkolů, 15 procent s AI fixluje přímo ve škole při testech. Takové závěry přinesl nedávný průzkum, který mezi 28 tisíc žáky základních a středních škol provedli vědci z Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Pane Dočekale, vás ta formulace o zneužívání AI pohoršila. Proč?
Dočekal: Pohoršila mě velmi. Kdybychom to vzali ze široka, tak si myslím, že domácí úkoly by měly být už konečně zrušeny, anebo nevyužívány jako donucovací nástroj. Chatbot s umělou inteligencí je podle mě další klasický nástroj, který by žák nejen mohl, ale i měl použít. Mimochodem, stejně tak bychom se mohli začít bavit o tom, jestli je fixlování, když žákovi pomáhá s úkoly doma rodič.
Čtěte také
Tuto míru etičnosti se pokusíme definovat. Pane Voráči, vy si za formulací o zneužívání AI českými žáky stojíte? Kde je ta etická mez?
Voráč: Víte, tohle je mediální zkratka. Některá média si vzala jen jednu naši stranu, na které se řešilo podvádění. Ale náš výzkum je daleko rozsáhlejší, my se tam bavíme o etickém využití. Tedy že žák použije AI v rámci domácího úkolu, ale neudělá mu to úkol celý. Není to crtl-c a ctrl-v.
Ale na druhou stranu, je tady ta třetina případů, kdy žáci přiznali, že text z AI jen zkopírovali a vložili. A to už bych jako podvádění bral.
Dočekal: Já si myslím, že podvádění to svým způsobem není. Pokud učitel nezadal, jakým způsobem má žák úkol vypracovat.
Podle vás je potřeba žákům říct, že když dělají domácí úkol, tak ho mají vypracovat vlastní hlavou?
Dočekal: Ano. Pokud se bavíme o AI jako o nástroji pro budoucnost, tak je škola ideálním místem k tomu, aby se žáci naučili, jak to správně používat a co je etické. Dítě v mladším věku vůbec nemusí tušit, co je neetické. Pro školy je to velká příležitost a šance naučit budoucí generace AI správně používat.
Co je podvod
Pane Voráči, jak jste ve vaší studii pracovali s vědomím studentů o tom, co je etické při používání AI a co není? Věděla ta třetina žáků, že dělá něco, co dělat nemá?
Voráč: Limitem toho výzkumu bude subjektivní hodnocení žáků. My jsme se jich ptali, jestli jim AI pomáhala s vypracováním úkolu. A také ať se přiznají, že to za ně AI udělala celé. Nevysvětlovali jsme jim, co je etické a co ne. Navíc na tom se nemusí shodnout ani dva lidé, natož 28 tisíc účastníků. Tohle je na subjektivním posouzení.
Teď je tedy důležité, jakým způsobem s tím budou pracovat učitelé, kteří by tu etiku měli studentům vysvětlit.
Čtěte také
Já myslím, že je minimálně neetické zkopírovat něco z AI a neuvést zdroj. To, že mi s úkolem pomáhal ChatGPT, ale neudělal to celé, to je podle mě v pořádku. Pokud to tedy žák uvede.
Tady jsem s panem Dočekalem za jedno, protože AI budou děti stejně používat. Tak ji pojďme do školství integrovat. A zadávejme takové úkoly, které jsou komplexnější a kde můžu AI využít, ale neudělá to za mě celé. Tedy aby tam byla vlastní invence.
Pane Dočekale, jak byste postupoval z pozice pedagoga? Pokud byste viděl, že žák zadal úkol AI a vůbec nepoužil vlastní mozek.
Dočekal: Já bych to vzal jako fantastickou příležitost mu vysvětlit, že může AI využít daleko šířeji. A že není etické a správné, aby mi AI napsala esej a já ji prostě vzal a odevzdal. Navíc tyhle první výsledky z AI jsou hrozně lehce poznatelné, protože jsou s odpuštěním dost mizerné.
A právě tohle je ta příležitost žáka naučit, že AI není jako Google, kam něco napíšu a ono mi to vrátí výsledek. Ale že s AI si povídám, vysvětluju jí něco, dotazuju se, upřesňuji zadání a nakonec je z toho daleko lepší výsledek, než jaký byl na první dobrou.
Je to dobrá příležitost žáky naučit přiznat zdroj. Pokud ale učitel zareaguje tak, že dá žákovi pětku, tak je to podle mě nejhorší možná reakce.
Konec protivných úkolů?
Pane Voráči, jakých podvodů se žáci ve spolupráci s AI dopouštějí? A mají učitelé šanci to odhalit?
Voráč: Typicky jde o referáty a čtenářské deníky. Také to žáci používají pro řešení různých matematických příkladů, vloží tam ofocenou úlohu a dá jim to hned výsledek, i když to není stoprocentní.
Asi 15 procent žáků použilo AI přímo při písemce a to už bych jako podvádění bral.
Čtěte také
Není to riziko pro vzdělání žáků?
Dočekal: Já si pamatuju, že před lety se úplně stejně říkalo, že když žáky naučíme používat Google, tak celá civilizace zhloupne. Dnes se používá ta samá argumentace skoro slovo od slova pro AI.
Ale Google mi sám nevypočítal úlohu.
Dočekal: To není úplně pravda. Pokud jsem tu úlohu dostatečně dobře popsal, nebo tam nahrál obrázek, tak Google mi mohl najít stejný obrázek se stejnou úlohou a výsledkem.
Ale bavíme se o riziku pro vzdělávání. Já si nemyslím, že by AI bylo rizikem. Protože jak říkal pan Voráč, pokud jde o čtenářské deníky, tak ty se vždy kopírovaly z Wikipedie nebo jiných webů.
Kreativita zjednodušit si práci u protivných úkolů, které jsou v podstatě zbytečné, je pochopitelná. Já bych ocenil schopnost najít nové cesty.
Ale to je právě ta otázka. To, co vy považujete za zbytečné, mohou pedagogové považovat za přínosné... Nebude to, pane Voráči, znamenat, že pedagogové budou muset vymýšlet sofistikovanější úlohy?
Voráč: Já v to doufám. Já doufám, že si učitelé konečně u něčeho řeknou, že už to nemá smysl, i když to nemělo smysl už před deseti lety. A že se zamyslí nad tím, že třeba referát může být pojat úplně jinak. Klidně ať žák pro analýzu používá AI, alespoň učitel uvidí, že žák zadanou pasáž četl, že nad tím přemýšlel a že použil AI pro argumentaci. Takhle se to dá dělat. I když uznávám, že to chce dost učitelské kreativity.
Jak podpořit učitele, aby dokázali začlenit práci s AI ve výuce? Poslechněte si celou debatu.
Související
-
Ovládne nás umělá inteligence? Realita je nudnější, říká odborník na AI Tomáš Mikolov
Tomáš Mikolov patří mezi nejuznávanější vědce v oboru umělé inteligence. Díky jeho technikám vylepšila například společnost Google překladač. Je na místě mít z AI obavy?
-
Kvůli závislosti na technologiích zakrňujeme. AI nám může pomoci být více lidmi, tvrdí vědkyně
Sociální sítě a technologie vydělávají tím víc, čím víc času jim věnujeme. Můžou nám ale i pomoct trávit čas smysluplně, říká Sophie Hamiltonová ze Stanfordovy univerzity.
-
Čtenáři mají radši básně od AI než od Shakespeara a Sylvie Plath. Nová studie dopadla hrozivě
Nová studie z USA zjistila, že čtenáři nedokážou rozlišit básně slavných literátů od těch vytvořených umělou inteligencí. Texty vytvořené strojem jsou údajně přístupnější.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.