Velký finále PSO je o odvaze snít – a za tím snem dál jít, říká režisér časosběrného dokumentu Kalivoda
Police Symphony Orchestra (PSO) je amatérská hudební parta stovky muzikantů, zpěváků a dobrovolníků z malého města Police nad Metují. Jejich příběh od roku 2019 dokumentoval režisér Dominik Kalivoda a vznikl celovečerní Velký finále PSO. „Původně jsem chtěl natočit film, který zaznamená jejich nadšení a energii. Až postupem času mi došlo, že jde o nosnější a silnější téma,“ říká.
„Je to silnější téma než jen popis života partičky lidí. Není to jen o muzikantech, kteří hrají, občas se opijí a stále se smějí, ale je tam přesah, který uvidí i diváci,“ uvažuje v pořadu Hovory.
Čtěte také
„Když jsem tento záměr obhajoval na Státním fondu kinematografie, mluvil jsem o snech. Tedy, že chci natočit dokument o tom, že se lidé nemají bát snít a za svými sny dál jít. Ale dnes vím, že je to o odvaze – člověk se musí odvážit snít a pak se musí odvážit za těmi sny jít.“
Dominik Kalivoda si při natáčení dokumentu také uvědomil, že příběh PSO je něco, co zažil i on sám.
„Petra Soukupová založila orchestr, když jí bylo 15 let, já jsem ve stejném věku založil školní televizi. Ona orchestr zvětšovala, já jsem šel dělat regionální televizi. Každý jsme si také několikrát museli ,nabít ústa‘, protože když nemáte peníze, musíte si to nakonec udělat sami,“ srovnává.
Musí to rezonovat
„Ještě na gymnáziu jsem si taky dělal srandu z umělců, kteří tvrdili, že s nimi musí vybrané téma rezonovat, musí v něm cítit potenciál. Tehdy jsem jim nevěřil, navíc jsem říkal, že když natočím komedii, chci lidi hlavně pobavit, když je chci rozbrečet, udělám drama. Až jsem dospěl do současného stadia, kdy vím, že aby dílo bylo autentické, člověk ho musí cítit. Jen tak do něj vloží i všechny emoce,“ doplňuje s tím, že právě to se mu stalo u natáčení dokumentu o PSO.
Čtěte také
Podobné pocity má i teď, a to ve chvíli, kdy hledá nové téma. „Vždy si říkám, že musím uvnitř cítit to, co mě bude bavit. I proto, abych měl stále ,drive‘ a odvahu pokračovat.“
„Přiznám se, že za těch pět let, co Velký finále PSO vznikalo, jsem měl několik momentů a situací, kdy jsem nejen brečel, byl ve stresu nebo jsem nespal a říkal si, jestli já mám tohle zapotřebí. Dokonce, i jestli to nemám zarazit,“ popisuje s tím, že do kolen ho tehdy dostaly hlavně finance, které projekt polykal.
Původně totiž mělo jít o rok natáčení, pak ale přišla pandemie covidu a pak inflace. To už si ale poslechněte v Hovorech Tatiany Čabákové.
Související
-
Aby to ladilo, chce to alchymii, říká zakladatelka Police Symphony Orchestra
Přezdívají jim pankáči mezi symfoniky. 10. narozeniny slavil Police Symphony Orchestra ve vyprodané pražské Lucerně. V prosinci vystoupí v Rudolfinu.
-
O vystoupení Zaz věděl jen nejužší kruh, popisují Police Symphony Orchestra natáčení Velkého finále
Cesty amatérského symfonického spolku ve snímku Velký finále před zraky Smetanovy Litomyšle končí. Je tomu skutečně tak? A jak na koncert sehnali Zaz?
-
Čisté antidepresivum do kin! „Zlínský oskar“ pro celovečerní film o Police Symphony Orchestra
Petra Soukupová z Police Symphony Orchestra a Dominik Kalivoda, režisér nového celovečerního filmu o tomto neuvěřitelmém hudebním fenoménu z východních Čech.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.