V Bruselu zvolili elektromobilitu místo toho, aby se hledaly alternativy, kritizuje Munzar (ODS)
Premiér Andrej Babiš (ANO) kritizuje podporu elektromobility a varuje, že to může znamenat začátek konce automobilového průmyslu v Evropě. Můžou unijní snahy o zmírnění škodlivých emisí poškodit českou ekonomiku, nebo je to smysluplná cesta v boji proti globálnímu oteplování?
„Je to spíš hrozba. Musíme si uvědomit, že čtvrtina průmyslové výroby Česka je navázána na automobilový průmysl. Má více než 150 tisíc zaměstnanců, nemluvě o dalších navazujících odvětvích,“ říká poslanec Vojtěch Munzar (ODS).
Elektromobilita je hrozně drahá póza, protože elektrické auto má výfuk v elektrárně.
Vojtěch Munzar
Upozorňuje i na výzkumy norských vědců z univerzity v Trondheimu, podle nichž celý životní cyklus elektromobilů od výroby po likvidaci baterií produkuje více emisí skleníkových plynů, než je tomu u těch nejmodernějších konvenčních aut.
„Politici v Bruselu vybrali jednu konkrétní technologii, místo aby se šlo cestou alternativních zdrojů a přemýšlelo se více v globálu,“ kritizuje Munzar s tím, že něco podobného jsme zažili s podporou biopaliv první generace nebo fotovoltaiky.
Občanský demokrat odmítá možnost zavedení uhlíkové daně, která by prý znamenala jen zdražení a doplatili by na ni ti nejchudší. „Je to jen záminka, jak z lidí vytáhnout peníze, které by stát mohl rozdělit do dotačních titulů,“ míní.
Automobilový průmysl se změní
„Cílem uhlíkové daně není ani tak vytáhnout z lidí peníze, jako spíš změnit chování producentů – těch největších znečišťovatelů,“ reaguje poslanec Ondřej Polanský (Piráti) a poukazuje na vztah mezi růstem HDP založeném na spotřebě a zvyšováním emisí.
Benzínové auto se nevyrábí v jednom státě, ale pás výroby vede přes celou zeměkouli. Neměli bychom se zaměřit na podporu lokální ekonomiky, aby se nevyplatilo převážet polotovary v tak obrovském měřítku?
Ondřej Polanský
Za optimální řešení považuje omezení plýtvání energií v masovém měřítku a dopravu vůbec. „Vidíme to u zemědělských plodin nebo masa, které Evropu oběhne třikrát dokola, než se dostane do supermarketů. Cílem ani tak není změnit koncept dopravy, jako ji omezit,“ tvrdí Polanský.
Elektromobilita podle něj v každém případě promění automobilový průmysl. Česko si prý nemůže dovolit nechat si ujet vlak a podpora elektromobility formou investic do infrastruktury je nutnou podmínkou toho, aby od nás automobilky neodešly.
„V Oslu pro srovnání existuje asi 1300 veřejných dobíjecích stanic. Brno, které má podobnou velikost, jich má 24,“ uvádí Polanský a zdůrazňuje, že problém není s technologií jako takovou – elektromobily jsou rychlé, mají méně součástek a vydrží déle – ale v tom, že know-how pokud jde o baterie a elektroniku je nyní v Asii.
Související
-
Kam směřuje elektromobilita? Rychlejší dobíjení, delší dojezd i energie v cloudu
O budoucnosti elektromobility u nás hovořili v Magazínu Leonardo Vojtěch Fried z Pražské energetiky a Miloslav Fialka ze společnosti E.ON.
-
Elektromobily budeme do deseti let kupovat ve velkém, elektřina nebude problém, předpovídá analytik
„Když na to přijde, tak místo ruské ropy budeme dovážet elektřinu z nějakého evropského státu. A bude to pro nás bezpečnější,“ říká Vojtěch Kotecký.
-
Bohdan Wojnar: Dokážeme vyrobit dostatek elektromobilů. Ale...
Automobilový průmysl má pro Českou republiku zásadní význam. Zaměstnává asi 150 tisíc lidí, tvoří čtvrtinu českého exportu a významně se podílí na růstu HDP. Jaká j...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.