Elektromobily budeme do deseti let kupovat ve velkém, elektřina nebude problém, předpovídá analytik
Lidstvo se dostalo na hranu a zbývá mu několik dalších let, aby zmírnilo katastrofu způsobenou globálním oteplováním, varuje OSN. Pomůže výrazné omezení emisí, na kterém se shodli ministři životního prostředí EU?
„Elektromobily se v každém případě stanou součástí našeho každodenního života. Tato nová legislativa k tomu jen přispěje. A bude to užitečné i pro naši ekonomiku,“ tvrdí Vojtěch Kotecký z think tanku Glopolis.
Sníží se totiž naše závislost na dovozu ropy i množství znečišťujících látek, a to hlavně ve velkých městech. „Potřebujeme toto odvětví rozhýbat i v Evropě. Evropské automobilky za posledních 12 měsíců investovaly sedmkrát víc do výroby elektromobilů v Číně než v Evropě. A to proto, že je tam daleko silnější legislativní podpora,“ upozorňuje.
Stát by měl počítat s tím, že elektromobily zlevňují a pomáhat lidem k jejich pohodlnému používání. Hlavně by se na to měl nachystat český průmysl.
Vojtěch Kotecký
Byť to není slyšet, to auto je ostré. Lidé v Budějovicích zkoušeli elektromobily
Elektromobily byly hlavním tahákem Dne čisté mobility v Českých Budějovicích. Lidé se mohli nechat svézt na parkovišti na náplavce u Dlouhého mostu, vystřídaly se tam stovky školáků.
Elektromobily se podle Koteckého stávají stále výhodnějšími. „Dnes to začíná být auto pro bohatší, ale při pohledu na trendy můžeme počítat s tím, že během příštího desetiletí to začne být technologie, kterou už budeme kupovat ve velkém,“ předvídá.
Kotecký si nemyslí, že by problémem mohl být nedostatek elektřiny, energetické společnosti prý naopak začínají mít problém s přebytky. „Když na to přijde, tak místo ruské ropy budeme dovážet elektřinu z nějakého evropského státu, a bude to pro nás bezpečnější. Musíme se na to připravit a vybudovat dobíjecí infrastrukturu,“ vyzývá.
Spalovací motory jsou extrémně čisté
Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla nejsou na nástup elektromobility připraveni zákazníci ani trh. Oproti Číně třeba nemáme zdroje a ani továrny na výrobu baterií.
„Elektromobil v Číně je výrazně méně ekologický než spalovací vůz, protože většina elektřiny je tam z uhlí,“ podotýká Petzl s tím, že problém s emisemi CO2 je globální a nezáleží až tak na tom, kde se ten komín zrovna nachází.
Dnešní spalovací motory (Euro 6) jsou extrémně čisté. Je fakticky problém změřit emise, které produkují. Nadneseně řečeno: pokud městem se špatným životním prostředím projede tohle nejnovější auto, tak fakticky vzduch vyčistí.
Zdeněk Petzl
Petzl odmítá, že by se automobilový průmysl snažil nástup čisté dopravy zbrzdit, naopak prý do ní masivně investuje. Celý proces ale musí být koordinovaný, a pokud Česko nebude aktivní, může se stát odpadkovým košem Evropy.
„Elektrické vozidlo je drahé, a ještě nějakou dobu drahé bude. Je rolí státu zvážit, jak bude motivovat k tomu, aby lidé nahradili stará neekologická auta novými,“ uvádí. Možnou motivací je výhodnější parkování, které se zavádí zatím hlavně v Praze.
Související
-
Kam směřuje elektromobilita? Rychlejší dobíjení, delší dojezd i energie v cloudu
O budoucnosti elektromobility u nás hovořili v Magazínu Leonardo Vojtěch Fried z Pražské energetiky a Miloslav Fialka ze společnosti E.ON.
-
Trump je nebezpečím pro evropský blahobyt, přepněte na obnovitelné zdroje, radí americký ekonom
„Trump není přítel Evropy, a pokud si to někteří z populistů myslí, tak jsou blázni. Trump nemá žádné přátele a jiné zájmy než svou megalomanii,“ upozorňuje Jeffrey Sachs.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka