Kam směřuje elektromobilita? Rychlejší dobíjení, delší dojezd i energie v cloudu

22. srpen 2018
Elektronabíječka E.ON na Lehovci (02)

Nejen v automobilovém průmyslu se dostávají stále více ke slovu alternativní paliva. Kromě vodíku patří mezi favority také auta poháněná elektřinou. O nich hovořili v Magazínu Leonardo Vojtěch Fried z Pražské energetiky a Miloslav Fialka ze společnosti E.ON.

„Náš cíl je společný: aby si každý mohl dobít svůj elektromobil a v klidu cestovat,“ uvedl Fried. „Někde je infrastruktura pro budování nových stanic dostačující, ale situace podél dálnic je odlišná.“

Expert odhadl, že se v budoucnu budou slučovat dnešní čerpací stanice s těmi dobíjecími. Nekompatibility se prý bát řidiči nemusí. „Elektromobily mají standardy pro dobíjecí zásuvky.“

„V zásadě jsou tři standardy, takže se vám nikdy nestane, že byste dojel na stanici, kde by vám nešlo nabít.“

Pořízení domácí dobíjecí stanice je jen věcí zvýšení příkonu. To je u rodinného domu bez problémů, v případě bytové zástavby před námi stojí úkol vybudovat dostatek veřejných dobíjecích stanic v okolí bytových domů.
Vojtěch Fried

Současné dojezdy elektromobilů jsou kolem 300 kilometrů, ale počítá se, že se zdvojnásobí. „Připravujeme se, protože elektromobilů bude přibývat, ale budou dobíjet méně častěji.“

Jeden elektromobil je z hlediska spotřeby vlastně nová domácnost. „Zdvojnásobuje se poptávka po elektrické energii, takže je potřeba hledat nové způsoby, jak řídit spotřebu elektřiny.“

„Jedním z řešení jsou bateriové systémy a úložiště, kdy náhlý nárůst poptávky po spotřebě elektřiny lze využít díky takovému úložišti,“ vysvětlil Vojtěch Fried.

Projekt Virtuální baterie jako cloud na elektřinu

Miloslav Fialka ze společnosti E.ON souhlasí, že je třeba hlavně zvýšit počet nabíjecích a rychlonabíjecích stanic pro uživatele elektromobilů.

„Z pohledu infrastruktury jsme s PRE v konkurenčním vztahu... Ale protože se infrastruktura v budoucnu bude pravděpodobně sdílet, tak budeme spolupracovat, protože chceme, aby se zákazník mohl nabít na jakékoliv stanici, kterou uvidí.“

Uživatelé elektromobilů nesmí být vázáni jen na čerpací stanice. Během dne si budou moci dobít všude tam, kde se přirozeně pohybují. Ukazuje se, že lidé, kteří najezdí průměrně 100 kilometrů denně, běžně nabíjejí doma a jen z 20 % využívají veřejnou nabíjecí síť.
Miloslav Fialka

Na trhu se objevují nové dobíjecí stanice o výkonu 150 kW pro nové generace elektromobilů, které budou budou zkracovat nabíjení. Rozvíjejí se ale i způsoby, jak energii skladovat.

„Spustili jsme produkt Virtuální baterie, který umožní zákazníkům skladovat energii, kterou vyrobí třeba jejich fotovoltaický panel přes den v úložišti. V rámci tohoto cloudu si energii uchováte a spotřebujete, až budete potřebovat, také pro nabíjení elektromobilu v jiném odběrném místě,“ shrnul Miloslav Fialka.

Spustit audio

Související