Trump je nebezpečím pro evropský blahobyt, přepněte na obnovitelné zdroje, radí americký ekonom

16. červenec 2018

Americký prezident Donald Trump má za sebou rok a půl ve funkci, jak se za tu dobu proměnily Spojené státy? „Amerika je nešťastné místo. Za vlády Donalda Trumpa se stáváme méně a méně šťastnými, a to kvůli zvětšujícím se nerovnostem,“ říká americký ekonom Jeffrey Sachs s odkazem na žebříček World Happiness Report, ve kterém se Spojené státy umístily na 18. místě.

Kromě velkých příjmových nerovností Spojené státy trápí například i epidemie obezity nebo zvyšující se počet lidí s depresí a sebevražd.

Za největší hrozbu pro celý svět ale Sachs považuje ničení životního prostředí. „Vybíjíme živočišné druhy, masivně zemi znečišťujeme a způsobujeme globální oteplování,“ podotýká.

Sachs uvádí, že americkou ekonomiku loni přišly škody způsobené změnou klimatu na 300 miliard dolarů, šlo například o hurikány, lesní požáry nebo povodně.

Donald Trump, který je s Rupertem Murdochem a ropným průmyslem na jedné lodi, pak plní jejich rozkazy. Proto oznámil, že Spojené státy odstoupí od pařížské klimatické dohody.
Jeffrey Sachs

„I bohaté země jsou zranitelné a chudé ještě víc. Cestuji po celém světě a každé místo má více problémů než dříve, co se týče povodní, sucha, extrémních bouří nebo šíření nemocí. Někteří lidé to samozřejmě nechtějí slyšet – ředitelé naftařských nebo uhelných společností, případně jimi zkorumpovaní politici,“ tvrdí Sachs.

Inovativní Čína

Sachs připomíná, že velké znečištění životního prostředí donutilo ke změně strategie i Čínu, která je největším světovým producentem skleníkových plynů. „Vedení země se to před několika lety rozhodlo změnit a vydat se cestou bezuhlíkové ekonomiky,“ popisuje.

Do pražských ulic míří unikátní autopůjčovna. Půjčíte si malý čínský elektromobil?

elektromobil, elektroauto

Unikátní autopůjčovna nabídne v testovacím provozu dvacet velmi malých, jen dvoumístných elektrických aut. Vozidla původem z Číny budou parkovat v ulicích Prahy 1 a 2. Odemykat se budou mobilem. Zatímco v centru můžou být malé rozměry aut výhodou, na okruhu nebo na dálnici může vadit nízká maximální rychlost, pouhých 80 km/h. Problémy můžou být i s dojezdem nebo s pocitem bezpečí.

Číňanům se například podařilo snížit cenu fotovoltaických panelů i zařízení pro výrobu větrné energie. „Jsou inovativní v oblasti jaderné energetiky a tvrdě investují do elektromobilů. Rozhodli se pro pokrok a budou mít vůdčí technologie budoucnosti,“ předvídá.

„Trumpovou bláznivou a nestoudnou odpovědí je obchodní válka, která ale poškodí všechny. Pokud chcete být konkurenceschopní, musíte podporovat průmysl 21. století, ne 20. století. Je to velmi vážná situace, protože Trump je pak kvůli slabinám svého přístupu agresivní,“ domnívá se Sachs.

Čína je tak na cestě stát se předním producentem nízkouhlíkových technologií. „Doufám, že Evropa na to rychle zareaguje. Pomyslete i na Česko, protože co se stane, když německý automobilový průmysl ztratí konkurenceschopnost? Pokud Evropa nepřepne na obnovitelné zdroje a elektromobily, tak budeme řídit čínská auta,“ upozorňuje.

Evropská emancipace

Evropa by se podle Sachse měla naučit hájit své zájmy vůči Rusku, Číně, ale i Spojeným státům. „Evropa je nyní vnitřně rozdělená a populisté napadají zavedené strany. Trump není žádný přítel Evropy, a pokud si to někteří z populistů myslí, tak jsou blázni,“ varuje.

„Trump nemá žádné přátele a jiné zájmy než svou megalomanii. Je nebezpečím pro evropský blahobyt. Evropa by měla držet pospolu a umět se postavit mocnostem, které jí teď zasazují rány, bránit se bláznivým americkým požadavkům a budovat moderní technologie 21. století, aby zůstala nejvíce prosperujícím místem světa,“ uzavírá Sachs.

autoři: Jan Kaliba , ert
Spustit audio

Související