Uživatel nad svými daty kontrolu nemá, říká datový novinář Cibulka o metodě Pay or Okay

7. červen 2024

Portál Seznam.cz začal koncem dubna svým uživatelům předkládat výzvu k tomu, aby buď dali firmě souhlas se sběrem dat pro cílení reklamy, nebo aby začali platit měsíční předplatné. Výzva souvisí s ukončením podpory cookies „třetích stran“ v majoritně používaném prohlížeči Google. Jak cookies třetích stran fungují? A mohou uživatelé opravdu rozhodnout, jak bude nakládáno s jejich daty?

Cookies jsou malé soubory, které si webová stránka uloží do počítače, když ji navštívíte. Fungují pak jako váš identifikátor, třeba když se chcete na stránku přihlásit a nechcete neustále zadávat heslo.

Čtěte také

Cookies třetích stran pak mohou číst různé webové stránky napříč internetem, ne pouze jedna konkrétní.

Když například některé stránky používají stejný diskuzní systém, uživatel se nebude muset registrovat na každé zvlášť, ale systém ho pozná. Hlavně jsou ale využívány pro sběr informací, které pak slouží k cílení reklamy podle zájmu uživatele.

Pay or Okay je už v Německu

Podle datového novináře Českého rozhlasu Jana Cibulky je metoda „Pay or Okay“, kterou nedávno předložil Seznam uživatelům novinkou není. Lidé se s ní mohli setkat například na Facebooku, nebo v Německu, kde je to už běžná praxe mnoha médií.

V České republice tuto metodu využívá Czech News Center nebo vydavatelství Blesku a Reflexu. Předplatným mohou uživatelé provozovatelům kompenzovat ztráty, které vznikly při odstranění cílených reklam. To ale podle Cibulky nemusí být hlavní motivací provozovatelů.

Čtěte také

„Když to uživatel vidí, tak my logicky můžeme předpokládat, že nebude úplně nadšený, že by měl platit. Myslím, že tady je spíš častá úvaha, podle kterého dá uživatel raději svůj souhlas,“ popisuje Cibulka.

Tím, že souhlas nedá, by měl získat větší soukromí a jistotu, že jeho data nebudou sbírána. Přesto je i po odkliknutí nesouhlasu často vyžadováno přihlášení na stránku, jehož součástí je i zadávání platební karty či jiných identifikačních údajů.

Uživatel kontrolu nad svými daty nemá

„Uživatel tu úplnou kontrolu nemá, a i tady bych byl opravdu rezervovaný k tomu, že když se tedy člověk přihlásí a zaplatí, že opravdu bude ta technologie vypnuta a nedojde k odesílání dat. Uživatel nemá možnost si to zkontrolovat, protože zkrátka server už ví, kdo ten uživatel je. Musí se totiž přihlásit, aby mohl čerpat předplatné. Co se s těmi daty děje dál, to je pro toho uživatele absolutně neviditelné,“ popisuje Cibulka.

Čtěte také

Informace o přihlášených uživatelích jsou pro provozovatele velmi cenné, protože slouží k bezpečné identifikaci konkrétního uživatele.

Přesto je v případě Pay or Okay otázkou, jestli se jedná – například vzhledem k GDPR – o metodu, která neporušuje žádné právně dané svobody jednotlivce. V některých případech podle Cibulky nemají uživatelé jinou alternativu, než zaplatit, nebo výzvu odsouhlasit.

„Typicky u toho Facebooku člověk mnoho alternativ nemá. Je to sociální síť, která je v určitém segmentu monopolní. To znamená, že ten člověka, pokud chce být v kontaktu se všemi svými kamarády, které tam má, si prostě nemůže vybrat, protože ti kamarádi za ním na nějaký mastodont nebo nějakou jinou sociální síť úplně jednoduše nepřejdou,“ komentuje Cibulka.

Problematické to může být například i z toho důvodu, že uživatel po odsouhlasení ztrácí kontrolu nad tím, jak s jeho údaji bude zacházeno.

Čtěte také

Podle Petra Koubského z Deníku N se nedá to, co budou firmy s údaji dělat, téměř uhlídat. Úřady proti sobě nemají jen korporace, ale i technologii samotnou.

„Internet je skoro neomezeně škálovatelný, zatímco lidské síly, které ho mohou kontrolovat, rozhodně neomezeně škálovatelné nejsou. Ten sám objem toho problému k vyřešení říká, že spolehlivě se to uhlídat nedá. Čili GDPR je dejme tomu rozumná právní konstrukce a tam, kde se dodržuje, tak se dosáhne značného zlepšení. Ale nikdo vlastně neví, jak moc se v tuto chvíli porušuje a nedodržuje a jak snadno se dá obcházet,“ říká Koubský.

Co by to znamenalo, když by se z Pay or Okay stal nový standart českého internetu? A jak mohou proti sbírání dat uživatelům pomoct blokátory reklam? Na tyto i další otázky si můžete odpovědět v pořadu Online Plus, který moderuje David Slížek.

autoři: David Slížek , aste
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.