Vševědoucí cookies? Google ví o nás i to, co neříkáme ani svým blízkým, říká datový novinář Cibulka

31. květen 2024

Jakou cenu mají data o tom, co na webu děláme? Magazín Online Plus tentokrát zaměřil pozornost na soubory cookies. Moderátor David Slížek téma rozebírá s datovým novinářem Českého rozhlasu Janem Cibulkou a analytikem Deníku N Petrem Koubským.

„Cookies jsou maličké soubory, které si webová stránka uloží u vás do počítače, když ji navštívíte, a je to nějaký identifikátor,“ nastiňuje Cibulka.

Čtěte také

Cookies existuje více druhů. Jsou tzv. cookies prvních stran (first party cookies), cookies technické a cookies třetích stran (third party cookies).

Data, která se v cookies ukládají, mají být pseudonymizovaná. To znamená, že by nemělo být jednoduché z nich získat údaje, které se dají navázat na nějakou identitu konkrétního člověka.

Cibulka v souvislosti s tím vysvětluje, že cookies byly ze začátku vyvíjené s myšlenkou na ochranu soukromí. „Bohužel se ale ukázalo, že byznysové incentivy jsou natolik silné, že tyto autory původně zamýšlené metody ochrany se po čase podařilo obejít.“

Odhalení identity

„To, že v cookie není napsáno moje jméno, ale je tam jen nějaké ID, neznamená, že nejsem identifikovatelný, protože na spoustě stránek, které ty reklamní systémy obsahují, se třeba přihlašuji nějakým svým účtem. A pak není problém propojit tuto moji identitu chování se zbytkem dat.“

Čtěte také

„Typický je třeba Google, který kromě toho, že je přítomný v podobě widgetů na různých webových stránkách, tak zároveň i má informace o tom, co vyhledávám přímo na vyhledávači. A to často bývají informace velmi citlivé. To, co člověk napíše do vyhledávače, obvykle nesděluje ani svým kamarádům a příbuzným.“

Často jde o informace o zdravotním stavu. „Udělalo se mi divné znamínko bůhvíkde na těle. Jdu zjistit, o co jde. A to nevykládám ani svým známým, nicméně Google to ví, že nějaký takový problém řeším.“

Sběr takových dat je zabalen do určitého balíčku, na základě kterého se pak cílí reklama. „Ale může to právě nést informace o zdravotním stavu a výsledkem je, že na uživatele je cílená nějaká reklama s cílem využít toho, že je nemocný, a nabídnout mu nějaký produkt, což by se podle GDPR spíše dít nemělo,“ dodává Cibulka.

Poslechněte si celý magazín Online Plus v audiozáznamu.

autoři: David Slížek , knem
Spustit audio