Uhlíkové clo zavedeno nebude. Klesající počet povolenek motivuje firmy ke snížení emisí, říká Zámyslický z ministerstva

10. březen 2023

Prezident Petr Pavel jmenoval ministrem životního prostředí Petra Hladíka z KDU-ČSL. V čele resortu tak vystřídá svého stranického kolegu Mariana Jurečku, který ministerstvo dočasně vedl po odchodu ministryně Anny Hubáčkové. Hladík se po jmenování chce věnovat úpravě dotačních programů Nová zelená úsporám. Uvažuje také o novém programu určeném k rekonstrukci nemovitostí nebo větší investice do dekarbonizace financované z výnosů emisních povolenek.

„Předpokládáme, že do roku 2030 bychom z emisních povolenek celkem mohli získat něco v rozmezí 700 až 1000 miliard. Je to opravdu obrovské číslo,“ říká Pavel Zámyslický, ředitel Odboru energetiky a ochrany klimatu na ministerstvu životního prostředí. „Je tam i určitá nejistota, protože výnos se bude odvíjet od ceny emisní povolenky a kurzu koruny k euru.“

Čtěte také

Český průmysl v současné době získává část emisních povolenek zdarma, podle ředitelky Centra pro dopravu a energetiku Barbory Urbanové tak producenti nemají k omezování množství vypuštěných skleníkových plynů dostatečnou motivaci.

„Naprostou většinu emisí musí firmy pokrýt povolenkami, které se nakoupí na trhu. Celkový počet povolenek, které jsou v systému emisního obchodování, postupně klesá a bude klesat. To znamená, že bude motivace k tomu, aby rostla cena povolenky, a motivace pro firmy, aby snižovaly emise,“ namítá Zámyslický.

Uhlíkové clo zavedeno nebude

Systém bezplatných povolenek sice v současné době funguje, měl by ale být výrazně omezen. „Budou přidělovány ve velmi omezené míře pouze firmám, kterým hrozí ztráta konkurenceschopnosti. Například v teplárenství ještě bude možné firmám, které budou mít plán dekarbonizace, ve velmi omezené míře přidělovat bezplatné povolenky,“ popisuje Zámyslický.

Technologie chceme nechat soutěžit, aby si zákazník mohl vybrat podle ceny

Urbanová v dřívějším vysílání Plusu řekla, že by naopak bylo vhodné co nejrychlejší zavedení uhlíkového cla. To by mělo pomoci udržet konkurenceschopnost tuzemského průmyslu i přes vyšší náklady na snižování emisí uhlíku.

„Uhlíkové clo úplně zavedeno nebude, ale bude rozšířen právě systém obchodování s emisními povolenkami i pro další sektory, například pro vytápění budov nebo pro dopravu,“ vysvětluje Zámyslický. „Cenový signál a motivace ke snižování emisí se rozšíří i na další sektory.“

Syntetická paliva mají soutěžit s elektromobily

V zájmu snižování množství emisí chce EU v roce 2035 zakázat prodej aut se spalovacími motory. ČR však podle ministra dopravy Martina Kupky z ODS zákaz nepodpoří, pokud nedostanou výjimku auta poháněná syntetickými palivy. Jejich výroba je však energeticky mnohem náročnější.

Čtěte také

„Předpokládáme, že v ČR i EU se tato paliva budou vyrábět už třeba kvůli letecké dopravě. Je samozřejmě otázka, jaký bude dlouhodobý poměr automobilů na syntetická paliva. V tuto chvíli to vypadá spíše na větší rozvoj elektromobilů, ale samozřejmě uvidíme, jaká bude situace těchto dvou technologií,“ uvažuje Zámyslický.

Evropská komise podle Zámyslického přislíbila předložení legislativy, která by umožnila pokračování prodeje takových aut. „Zároveň čekáme boom elektromobility. Chceme nechat tyto technologie v podstatě soutěžit, aby si zákazník mohl vybrat podle ceny. Cena bude samozřejmě klíčová pro to, jestli se syntetická paliva uplatní,“ uzavírá.

V celém pořadu se také dozvíte, jak se ministerstvo hodlá připravovat na obavy, že zákaz prodeje spalovacích aut povede ke zdražování dopravy ale i dalších oblastí, nebo jaké subjekty mají nárok na dotace na elektromobily či jaká je podpora prodeje elektromobilů v okolních zemích a proč se od ní postupně upouští. Provází Martina Mašková.

autoři: Martina Mašková , mwal
Spustit audio

Související