Karel Barták: EU definitivně rozhodla, že od roku 2035 nebudou k mání auta se spalovacími motory

15. únor 2023

Evropský parlament definitivně schválil nařízení, podle něhož nesmí nová auta a dodávky od roku 2035 produkovat žádné emise. Znamená to, že tím skončí výroba i dovoz automobilů na benzín nebo naftu. Je to jedna z nejkontroverznějších součástí balíku předpisů Fit for 55, kterým se provádí politické rozhodnutí o bezuhlíkové ekonomice do roku 2050, takzvaná Zelená dohoda (Green Deal).

Návrh Evropské komise vyvolával vášně od samého počátku; v Česku byl obzvlášť neoblíbený. Paradoxně to však byli čeští vyjednávači, kteří normu prosadili jménem Rady EU v „trialogu“ s Evropským parlamentem a Evropskou komisí.

Čtěte také

Podařilo se jim do ní ukotvit několik brzd a pojistek, které ji učinily stravitelnější pro odpůrce rychlého přechodu na elektromobilitu. Nejdůležitější z nich je ustanovení, že v roce 2026 provede Komise přezkum; pokud zjistí, že by zavádění normy znamenalo pro členské země nepřiměřené ekonomické či sociální zátěže či otřesy, navrhne změnu tempa.

Debata v plénu ukázala, jak je tohle téma nadále citlivé. Zatímco jedni se radovali, že útlum spalovacích motorů přinese zdravější ovzduší a rozvoj nových technologií, odpůrci poukazovali na nebezpečí likvidace automobilek v Evropě, drsné sociální dopady a také na to, že obyčejní lidé si prostě nebudou moct drahé elektromobily dovolit. Výsledek hlasování 340:279 svědčí o tom, že mezi odpůrci byla řada europoslanců z mainstreamových klubů, které jako celek nařízení podporovaly.

Zelená intuice?

Evropa je ohledně útlumu spalovacích motorů očividně rozdělena. Jedni tvrdí, že odklon od fosilních paliv, notabene tímto tempem, zničí její automobilový průmysl a přivede ekonomiku do pekel. Druzí naopak poukazují na to, že se nemůže vyhnout globálnímu trendu, naopak se musí postavit do jeho čela. Beztak už jí ujíždí vlak, protože Čína už vyrábí desítky modelů celkem levných elektrických aut, která hrozí zaplavit evropský trh.

Čtěte také

Tak třeba český europoslanec Alexandr Vondra si myslí, že evropská zelená cesta vede k ožebračování střední třídy a nahrává Číně. Místopředseda komise Frans Timmermans naopak argumentuje, že právě Čínu musí Evropa dostihnout a dokázat jí konkurovat.

Argumentuje také tím, že evropské automobilky už si stejně vybraly a vydaly se cestou výroby elektrických aut. Problémem podle něj není hrozící propouštění jejich zaměstnanců, ale jejich přeškolení – nová výroba bude vyžadovat dovednosti, které dnes masově chybí.

Schválením tohoto zákona debata zdaleka nekončí. Komise přilila olej do ohně, když předložila novou striktní emisní normu Euro 7 pro spalovací motory. Zdůvodňuje to tím, že jenom tak bude možné dosáhnout prudkého snížení emisí. Automobilky, zvláště ty české, však namítají, že její zavedení prodraží výrobu, sníží zájem o levnější vozy a povede k tomu, že lidé budou déle používat staré modely, které znečišťují mnohem víc.

Karel Barták

Oprávněně jim vadí, že mají rychle zavádět velmi nákladné úpravy, když se jim na druhé straně říká, aby výrobu spalovacích motorů utlumovaly a přecházely na elektromobily. Když se k tomu připočte neustálé vychvalování vodíku a syntetických paliv jako náhrady za ropu, aniž by se cokoli vědělo o jejich budoucí dostupnosti a použitelnosti, umocňuje to dojem, že více nežli přesnými propočty se Evropská komise někdy řídí jakousi pouhou zelenou intuicí.

Autor je bývalý zpravodaj ČTK v Bruselu a komentátor Info.cz

autor: Karel Barták
Spustit audio