Tvorba cen energií je vůči zákazníkům svým způsobem nefér, říká šéf Bohemia Energy

6. listopad 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy JIří Písařík, majitel Bohemia Energy

Jiří Písařík založil před patnácti lety skupinu Bohemia Energy, kterou dodnes vlastní a řídí společně se svou ženou. „Je pravda, že letos je kvůli pandemii spotřeba energií velkými průmyslovými podniky výrazně nižší. Je pravděpodobné, že s nižší poptávkou klesne i cena,“ říká v pořadu Řečí peněz s tím, že běžní zákazníci to ale v nejbližší době na svých účtech nepoznají.

„Když ceny energií klesají, tak dodavatelé zlevňují pomaleji – a když ceny na trhu rostou, tak dodavarelé poměrně rychle zdražují. Je to svým způsobem vůči zákazníkům nefér. Ale v energetice je to pomalé: většina dodavatelů nakupuje energie s velkým předstihem. A pokud nám ceny klesají, tak v cenících se to projeví příští rok,“ vysvětluje Písařík. 

Dodává ale, že jeho skupina, která je největším český alternativním dodavatelem energií s více než 1,2 milionu zákazníků, se snaží ceny energií pro spotřebitele tvořit jinak. 

Čtěte také

„Už čtyři rok se je snažíme učit na na dynamické ceníky. Takže změnu, která se na velkoobchodním trhu děje, uvidí v cenících okamžitě,“ tvrdí podnikatel.

Zákazník platí podle toho, jak se ceny mění. „My pro něj nakupujeme přesně podle těchto cen. Řekneme zákazníkovi dopředu naší marži, takže ví, kolik na tom vyděláváme, a pak těží z toho, že jsou třeba v současném období ceny nižší, což se mu do cen promítá okamžitě.“

„Máme nižší desetitisíce zákazníků, kteří odebírají na dynamických cenících. Pořád je to málo, spousta zákazníků je v tomto obezřetná, protože až ceny půjdou někdy nahoru, tak se bojí toho, že se jim energie zdraží,“ přiznává Písařík.

„Za odběr energií zákazníkům platíme“

Stále větší zapojení obnovitelných zdrojů ovlivňuje cenu energií na krátkodobém trhu.

Čtěte také

„Takže pokud například v Německu hodně fouká, tak na krátkodobém trhu jsou většinou ceny velice nízké a zákazníci s dynamickými ceníky mají i nulové ceny, dokonce jim i platíme za to, že energii od nás odeberou.“

„Když je hodně slunečno, hodně fouká, Německo vyrábí z obnovitelných zdrojů obrovskou část energie, tak na krátkodobém trhu ceny energie klesnou i do záporu. Není pravidlem, že by se to dělo každý den, ale za ten rok se to stane několikrát,“ dodává Písařík.

Expanze do bankovnictví

 Trh s energiemi se za patnáct let, kdy firma existuje, podle Písaříka příliš nezměnil. „Existuje stále několik dominantů, pak existují desítky menších, alternativních dodavatelů a jsme tam my jako největší alternativní dodavatel. Přibližně polovinu zákazníků jsme získali vlastním úsilím, další půlku různými akvizicemi.“

„Stále jsme rodinná firma, i když máme tisíce zaměstnanců a miliony zákazníků,“ zdůrazňuje podnikatel. „Je to to, co nás od tradičních dodavatelů odlišuje, individuální řešení všech situací, ať už spojené s pandemií nebo jiných, které s námi zákazníci řeší.“

Než budovat vlastní bankovní dům je lepší se s nějakým existujícím spojit.
Jiří Písařík

Písařík v pořadu Řečí peněz představil také strategii do budoucna: „Začali jsme myslet na to, že si k energiím pořídíme ještě například bankovní služby. Po pár letech snažení jsme dospěli k tomu, že je velice obtížné prorazit na trhu, který už je dekády obsazen někým jiným.“

Čtěte také

Být jedničkou na trhu má své výhody a to stejné platí v bankovnictví, telekomunikacích a dalších oborech. „Takže jsme nakonec přišli na to, že než budovat vlastní bankovní dům je lepší se s nějakým existujícím spojit.“

„Proto jsme nedávno odkoupili od České spořitelny jejich Energii České spořitelny. Tato banka má velký zájem dodávat v rámci svého řešení pro zákazníky i energie a my zase mám zájem pro naše zákazníky získat bankovní služby,“ popisuje další rozšíření portofolia úspěšné firmy Bohemia Energy Jiří Písařík.

Poslechněte si audiozáznam celého pořadu.

Spustit audio

Související