Totalitní věznice produkovaly jen zlomené lidi, kteří se točili v kruhu násilí, říká sociální antropolog Louč
„Vývoj ve vězeňství kopíruje vývoj ve společnosti, i když s určitým zpožděním. Moderní vězeňství je úplně jiné než například útrpné právo ve středověku, takovéto oko za oko, zub za zub. Proto vidíme velké odlišnosti v Německu, ve Švýcarsku nebo ve skandinávských státech, kde věznice mohou být farmy na ostrově,“ popisuje sociální antropolog Michal Louč.
„Zatímco v době komunistického režimu byl převládající přístup, podle kterého má vězeň trpět, nuceně otrocky pracovat a nemít nárok na dodržování lidských práv. A to pak mělo zplodit nového socialistického člověka, který bude mít menší recidivu.“
Vězeň má trpět, nuceně pracovat, což mělo zplodit nového socialistického člověka.
Michal Louč
„Ve skutečnosti to vyústilo v ,produkování‘ zlomených lidí, kteří se točili v kruhu násilí, ze kterého se nemohli dostat… A tento kruh bylo po roce 1989 nutné přetnout i proto, aby se opravdu mohli začít napravovat,“ doplňuje spoluautor knihy Vězení jako zrcadlo společnosti s podtitulem Nerovný souboj vědy, politiky a humanity 1965–1992.
Čtěte také
V době komunistické diktatury nebyli vězni velké téma. „Bylo to prostředí společnosti skryté, protože šlo o uzavřený svět sám pro sebe. Nikdo moc nevěděl, co se tam děje. Poprvé to lidi začalo zajímat v době pražského jara, kdy začali psát do novin bývalí vězni z 50. let, a to z Jáchymova a dalších. Publikovali své zážitky a prožitky o tom, čím ve vězení prošli, což způsobilo velký skandál – na což reagovala i veřejnost.“
„Na počátku normalizace byly jejich zážitky zase vyvraceny. Vznikaly dokumenty, články, které dehonestovaly bývalé politické vězně, a opět se z toho stal skrytý svět.“
„V době sametové revoluce a na začátku 90. let pak zas byli lidé překvapeni, možná až šokováni tím, jak věznice fungují. A věřím tomu, že se u nich projevovaly i sympatie směrem k vězněným.“
Současné vězeňství je na okraji zájmů lidí i politiků.
Michal Louč
„I amnestie Václava Havla byla z části motivována právě tím, aby napravila obrovskou tvrdost a brutalitu tehdejšího vězeňství. Milost měla dát odsouzeným možnost nového startu.“
„Zároveň se proměňoval i pohled společnosti, nejvíc v době vzpoury v Leopoldově. Věznici totiž na docela dlouhou dobu ovládli odsouzení a pak ji podpálili. Byly oběti a velké násilí. Následně se náhled změnil a přišel tlak na větší přísnost, menší humanizaci, větší represe za mřížemi. A dnes? Vězeňství je podle mne tam, kde stojí v normální společnosti, tedy na okraji zájmů lidí i politiků.“
Čtěte také
Michal Louč se spolu s kolegy snaží popsat různé pohledy lidí ve světě za mřížemi – od dozorců po vězně.
„Snažíme se popsat různé pohledy, jako například dozorce, který má pocit, že vězni jsou špatní a je tak oprávněn s nimi zacházet krutým způsobem. Nebo psycholog, který je konformní s režimem, dělal různé ústupky, ale má pocit, že s odsouzenými pracuje humanizujícím způsobem. Také tam máme politického vězně, který tam prokazatelně objektivně trpí a je trestán, šikanován,“ popisuje.
„Všichni aktéři pak stojí vedle sebe a já rozhodně neříkám, že dozorce má či nemá pravdu, ale je pro nás důležité ukázat různé aktéry různé doby v různých rolích,“ uzavírá.
Celé Hovory Naděždy Hávové najdete v audiozáznamu, poslechněte si. Dozvíte se, co znamená kápo, kdo byl king a proč političtí nezapadali.
Související
-
Rodiny rozdělené mřížemi. Mít se kam a za kým vrátit snižuje recidivu, vysvětlují reportérky
Rodiny rozdělené mřížemi. Kdo může v cele vychovávat své dítě? A kdo má to štěstí, že se dostane do programu na častější setkávání s blízkými?
-
Muži za mřížemi víc drží basu, u žen jsou pojítkem děti, soudí kaplan z ženské věznice
Slyšeli jste někdy o práci vězeňského kaplana? Aleš Kocián svou profesi přirovnává k faráři anebo psychologovi s duchovním zázemím. Často se stará také o nevěřící lidi.
-
Všichni tři dělničtí prezidenti měli své osobní vězně. Proto skončili za mřížemi Slánský, Laušman
V historii Československa najdeme vězně, které jde označit jako „osobní“, a to konkrétního prezidenta. Ať v důsledku osobního vztahů, politického zařazení či ega.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.