Tahle doba si hraje se špatnými scénáři. Proto je třeba i v temnotě vědět o světle, říká geolog Cílek ke své knize Věci, které září

15. prosinec 2023

„Umění je tradičně něco, co vnáší krásu, harmonii a soulad do společnosti. Když se podíváte na nejstarší pěstní klíny, tak jsou symetrické. To znamená, že my všichni máme v hlavě nějakou potřebu nebo vědomí harmonie či vyvažování věcí. A to je právě důležité v této době, která je nevyvážená,“ nastiňuje geolog Václav Cílek, který vydává novou knihu s názvem Věci, které září.

K jejímu názvu ho přivedla návštěva u malíře Petra Nikla. „Ten mi jen tak mezi řečí říká: ‚Věci, které září, ty potřebujeme.‘“

Čtěte také

A Cílek k tomu připojuje středověkou teorii světla: „Je jedno velké univerzální světlo a to se vlije do různých předmětů, třeba do drahokamu nebo do lidí, a tam se ten lux přemění v lumen a vyzáří zpátky do prostoru.“

„Tahle doba si hodně hraje se špatnými scénáři, s očekáváním kolapsu, takže právě proto je dobré vědět o světle i v temnotě,“ vysvětluje.

Orchideje, duchové a tibetský mistr

Na svoji objevitelskou výpravu za věcmi, které září, si Václav Cílek povolal posily z uměleckého světa, a to Františka Skálu, Petra Nikla nebo Erika Bindera. V knize se snaží definovat jejich postoj ke světu a to, co je podnítilo k určité tvorbě.

„U Františka Skály je zajímavé to, že vyhmatává nikoli tragické věci, ale ty veselé. I proto ho dlouhou dobu řada lidí nepovažovala za žádného významného umělce, protože je radostný – a vždycky tu byla představa, že to echt umění musí být nějak šíleně vážné,“ uvádí.

Čtěte také

V kapitole Hledači orchidejí se zase Cílek soustředí na vstavačovité rostliny, které už 20 let kreslí Petr Nikl.

„Petr Nikl někdy mluví o spiritismu bez duchů. To znamená: ano, nezjevují se vám duchové, ale zjevují se vám třeba krásné věci nebo mytická zvířata nebo rostliny, jaké nikde jinde nejsou,“ vysvětluje, proč mají orchideje v Niklově tvorbě tak zásadní místo.

Významný bratislavský umělec Erik Binder měl problémy s drogami, zároveň ale i velmi význačného tibetského mistra. „Takže jemu se jednalo o světlo dharmy, která je jasná, zářivá a není agresivní, což je důležité.“

„To vlastně spojuje všechny tyto umělce, že tam není nic agresivního,“ shrnuje.

Poslechněte si celý rozhovor v audiozáznamu. Moderuje Vladimír Kroc.

autoři: Vladimír Kroc , knem
Spustit audio

Související