Společným jmenovatelem problémů úřadu pro dohled nad financováním politických stran je předseda Weis, říká Outlý

19. září 2018
Jan Outlý z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSPH) tady máme už necelé dva roky. Jak už z jeho názvu vyplývá, má narovnat politickou soutěž tak, aby i menší strany (a hnutí) měly vůbec šanci své voliče oslovit. Jaká je realita?

Úřad by měl mimo jiné dohlížet na správnost výročních a finančních zpráv politických stran. Taky ale jejich hospodaření sám kontrolovat. To vázne…

Podle člena úřadu Jana Outlého de facto kontroly dělat mohou, de iure to ale nejde. „Protože zatím reagujeme hlavně na podněty zvnějšku, ze strany veřejnosti nebo médií. Vlastní kontrolní činnost úřadu neprobíhá,“ přiznává.

Problém je předseda

03788778.jpeg

Prý to vázne na samotném předsedovi Vojtěchu Weisovi, jinak si to Outlý nedokáže vysvětlit. „Dosud nemáme ani dopracované metodiky kontrol… Teď v září jsme se nakonec shodli na metodice kontroly sněmovních voleb, ale ani ona není platná, protože musí být vydána jako vnitřní předpis. A metodika kontroly prezidentských voleb ještě ani nezačala,“ popisuje.   

ÚDHPSPH prý ale nemá ani elementární nástroje, jak dohled nad hospodařením politických stran vůbec realizovat. „Nemáme software pro rozkrývání vlastnických struktur nebo na monitoring reklamy. Monitoring Facebooku jsme teď, v závěru aktuální předvolební kampaně, konečně dostali. Po mnoha urgencích.“

Ale je toho víc, protože ani po skoro dvou letech není vůbec jasné, kdo co bude kontrolovat. Nejsou vyjasněné kompetence členů úřadu a podobně.

Nemáme pravomoc, ani uvnitř úřadu

„Neujasněné vnitřní předpisy a pravomoci členů legislativa nijak neřeší a vlastně ani nemáme žádnou pravomoc vůči samotným zaměstnancům úřadu. Nikdo se nemusí našimi závěry řídit, pokud to tedy nedostane jako úkol od samotného předsedy. To je ale kámen úrazu.“

„Společným jmenovatelem našich problémů jsou chybějící vnitřní předpisy, možnost vstupovat za úřad do právních vztahů, vypisovat výběrová řízení nebo zakázky… To může jen statutár, tedy předseda. My jako členové na stav opakovaně upozorňujeme, nabízíme dokonce součinnost, ale až na nějaké výjimky marně… Nechci, aby to mělo nějakou osobní rovinu, ale objektivně a bez ohledu na to, kdo je právě předsedou, s tím doopravdy může pohnout pouze předseda. A ten to nedělá,“ zlobí se Outlý.

Týden očima Petra Schwarze: Jak přehlušit předvolební kampaň

Andrej Babiš

Už jen necelý týden a otevřou se volební místnosti k hlasování o novém osazenstvu Poslanecké sněmovny. Lídr největšího favorita voleb, Andrej „hnutí ANO jsem já“ Babiš, neměl teď úplně dobré dny.

Kdyby byl předseda aktivnější, mohl by být „kousavější“ i samotný úřad? „Bezpochyby. Už bychom jistě měli za sebou kontroly sněmovní kampaně, mohli bychom upozornit na případné problémy s nepovolenými zahraničními donátory a podobně a být kousavější. Ale pokud je volební zákon a zákon o politických stranách bezzubý, tak není jaksi čím kousat.“ 

Jak jít po původu peněz?

Co by Jan Outlý doopravdy potřeboval, aby mohl vůbec začít pracovat a kontrolovat? Jít po původu peněz, které tečou do politických stran?

„Potřebovali bychom nahlížet do účetnictví dárců, do jejich daňových přiznání, a to by mohl být první indikátor, ze kterého by bylo dost jasné, jestli sponzor takové peníze vůbec mít mohl, nebo ne. Potřebovali bychom ale taky nástroj, aby dotyčný měl povinnost úřadu sdělit, kde k těm penězům vůbec přišel. Je to hodně o legislativní rovině, která by tuto oblast mohla pomoci rozkrýt,“ dodává.

Víc si poslechněte v audiozáznamu pořadu.  

Spustit audio

Související