Specifické problémy

9. srpen 2011

Poruchy učení u nás a u protinožců. Etická stránka klinických studií. Klinická biochemie VI. – vzorky, mikroskop a oči.

Přednedávnem jste v Ženšenu mohli slyšet příspěvek o specifických poruchách učení, kterými trpí děti v různých oblastech činností jako čtení, psaní nebo i malování. Jak se těmto dětem věnovat, je těžká otázka; na odpovědi se světoví odborníci neshodnou. Dnes vám nabídneme názor z druhé strany zeměkoule. Slovo dostane David Evans, docent v oboru speciální pedagogiky na universitě v Sydney.

Důležitou součástí vývoje léků je klinické testování, tedy podání nového léčivého přípravku pacientům nebo zdravým dobrovolníkům. Tehdy se pozná, jak lék doopravdy působí i jaké nežádoucí účinky se projevují. Lékaři i dobrovolníci vstupují do neznáma a jsou připraveni na to, že objeví něco nepředvídaného. Kontrolu klinických studií a některé související etické otázky proberou MUDr. Alice Němcová a MUDr. Vratislav Šmelhaus.

Dnes uslyšíte závěrečný díl seriálu z laboratoří klinické biochemie. Zatímco v předchozích dílech jsme se setkávali s moderními analyzátory, tedy přístroji, které objektivně vyšetří vzorek biologického materiálu takřka bez doteku lidské ruky, dnes vás MUDr. Klára Bořecká seznámí s klasičtější podobou klinické biochemie. K vyšetření močových kamenů nebo mozkomíšního moku jsou i dnes zapotřebí mikroskopy a zkušené lidské oči.

Připraven je i výběr z vědeckých aktualit ze světa - výzkum umělého spánku a cesta virů do mozku.

autor: mas
Spustit audio