Soukromí politiků je výstavou pečlivě vybraných obrazů

15. červenec 2022

„Lidé mají tendence věřit takovému kandidátovi, se kterým mají nějakou zkušenost – ať už je jakákoli. Miloše Zemana spousta lidí volila právě proto, že měli pocit, že ho znají a vědí, co od něj očekávat,“ domnívá se Denisa Hejlová, vedoucí katedry Marketingové komunikace a PR Univerzity Karlovy. V podcastu Čekání na prezidenta dodává, že lidé volí často v kontextu, na poslední chvíli a pak i v nějakém rozporu.

Čekání na prezidenta
s filozofkou Terezou Matějčkovou,
se zvláštním hostem Denisou Hejlovou, vedoucí katedry Marketingové komunikace a PR Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy 
s komentátorem Českého rozhlasu Petrem Nováčkem
a moderátorem Janem Pokorným

„To znamená: Už nechci, aby byl prezident takový, jaký byl, ale opak. Nebo chci, aby nám prezident pomohl teď, v situaci, v jaké jsme nyní,“ popisuje Hejlová.

Pokud se bude konflikt na Ukrajině prodlužovat, ovlivní i prezidentskou kampaň. Taková situace by pomohla autoritativnějším lídrům, kteří u lidí vzbuzují pocit bezpečí, jako  je například generál Petr Pavel. 

Jsem jako vy

Prezidentští kandidáti snaží zaujmout ve dvou rovinách – co nejvíce se přiblížit lidem a říct: „Jsem jedním nebo jednou z vás, znám vaše problémy a žiji život, jaký máte i vy,“ vysvětluje Hejlová.

Čtěte také

„Proto se v kampani objevují témata, jako je například zdražování... Druhý je model silného lídra, který říká: ,Já jsem lepší než vy, postarám se o vás a vyvedu vás z krize.‘ Mezi oběma modely je disproporce a kandidát si musí vybrat jen jeden z nich. Je nešťastné, když se je snaží zkombinovat dohromady, protože to funguje jen málokdy.“ 

V neposlední řadě hraje roli charisma politika. „To se nedá koupit, ale může vám vyhrát volby. Jak teď ale vidíme na příkladu Borise Johnsona, tak to neznamená, že vám zajistí úspěšnou politickou kariéru.“

Soukromí politiků není tabu 

Odbornice na politický marketing zároveň upozorňuje na obrovskou proměnu, kterou za posledních 30 let prošlo téma zveřejňování soukromí politiků. Jak se z politiky vytrácejí ideje, názory nebo politické programy, je druhou cestou, jak budovat vztah s potenciálními voliči, pocit blízkosti, přátelství, společných sympatií.

„A to je právě role soukromí, zveřejňování osobnostních charakteristik – jakou má kandidát rodinu, jak bydlí, jaké má koníčky, což vytváří pocit blízkosti a může do jisté míry nahradit vyprázdněnost obsahu.“

Čtěte také

Soukromí se tak stalo součástí volební kampaně.

Hejlová vysvětluje: „Soukromí je ale ,kurátorované‘ – podobně jako když vytváříte uměleckou sbírku, tak si politici vytvářejí profily na sociálních médiích. A velmi pečlivě vybírají pouze ty části svého života, které chtějí, aby voliči viděli.“

Nemusí přitom jít jen o lichotivé obrázky, ale jsou-li úspěšné, vytvářejí zmiňovaný pocit blízkosti: Jsem jeden z vás.

Filozofka Tereza Matějčková v této souvislosti připomíná kampaň Donalda Trumpa, který prezidentské volby vyhrál jen s malým rodinným týmem – následně měl ale i téměř 90 tveetů denně.

„Zároveň si myslím – a vidíme to u Andreje Babiše –, že produkt se nedá vytvořit bez ,výchozího materiálu‘, který pro určitý typ lidí musí být příjemný.“

Čekání na prezidenta najdete na webu Českého rozhlasu Plus, v aplikaci mujRozhlas a v dalších podcastových aplikacích. Ve vysílání Plusu v neděli 17. července po 18. hodině.

autoři: Patricie Polanská , lup
Spustit audio

Související