Sociální sítě a komunikátory bojují proti šíření dezinformací a řetězovému přeposílání zpráv
Na internetu se v souvislosti s šířením koronaviru objevují různé dezinformace. Třeba že nemoc způsobují mobilní sítě 5G, život ohrožující domácí léčby apod. Internetové služby a sociální sítě se rozhodly zasáhnout.
Čtěte také
Většina služeb, včetně například vyhledávače Google nebo sociální sítě Facebook, nabízí při hledání klíčových slov jako „koronavirus“ odkaz na ověřené oficiální informace v dané zemi. Pokud si tak zadáte právě do Googlu slovo „koronavirus“, vyskočí vám ještě před samotnými výsledky dva speciální odkazy v rámečku, které vedou na stránky českého ministerstva zdravotnictví.
„Podobný rámeček najdete i pod některými videy na YouTube. Sociální síť Facebook zase nabízí covid-19 informační centrum, které kromě českého ministerstva zdravotnictví doporučuje i Světovou zdravotnickou organizaci,“ říká ve vysílání Českého rozhlasu Plus redaktor Ondřej Klapal.
Konec řetězových zpráv
Proti řetězovým zprávám zavádí nová opatření i služba WhatsApp, kterou vlastní společnost Facebook. Mobilní komunikátor proto nově zavádí omezení na počet přeposlání zpráv. Pokud dostanete zprávu, která už byla přeposlaná 5krát, není možné ji vzít a opět přeposlat další skupině, ale jen jednotlivcům.
Čtěte také
Na rozdíl od sociálních sítí některé komunikátory včetně WhatsAppu používají takzvanou end-to-end encryption, tedy šifrování mezi jednotlivými příjemci. To znamená, že vaše zpráva cestuje mezi vámi a člověkem, pro koho je určená, šifrovaně a poskytovatel služby tak de facto vidí jen obálku, od koho je odeslaná a komu je určená, podobně jako když pošta doručuje dopis.
Facebook nekontroluje reklamy
Na druhou stranu ale americká nezisková organizace Consumer Reports tvrdí, že Facebook nedostatečně kontroluje reklamy. Organizace si bez potíží koupila reklamy, které tvrdily, že choroba covid-19 neexistuje, nebo nabádaly uživatele, aby každý den pili malou dávku bělidla s tvrzením, že je to ochrání před koronavirem.
Facebook už dřív upozorňovala i na to, že mu chybějí lidští moderátoři, kteří pracují pouze externě a kvůli současným opatřením ani nemohou pracovat z domova. Sociální síť se proto spoléhá na automaty. Jako odpověď na tuto konkrétní kampaň mluvčí společnosti Facebook uvedl, že automatizované systémy kontrolují reklamy i po jejich zaplacení a zprovoznění a že je možné, že je systém jako škodlivé teprve vyhodnotí.
Víc si poslechněte v audiozáznamu rozhovoru.
Související
-
S fake news dokážou bojovat nejlépe Finové. „Rusko se nás snažilo vždy ovlivňovat,“ říkají
Rozpoznat fake news učí mladé žáky ve Finsku už od základních škol. Vedou je ke kritickému myšlení
-
Koronavirus a dezinformace: Zázračný lék zatím nemáme, česnek a další babské rady raději neriskujte
Fake news se nebojí ani koronavirové infekce. Dezinformátoři mají v těchto dnech žně. Seznamte se s bizarními „babskými“ radami a poradíme také, kde informace ověřovat.
-
Mýty a koronavirus: Pití vody každou čtvrthodinu není prevence a virus se vodou nepřenáší
Koronavirus se nemůže dostat do zdrojů pitné vody. Zároveň vás ale její pravidelné pití neochrání před nákazou, jak se objevilo na internetu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.