Sociální sítě a komunikátory bojují proti šíření dezinformací a řetězovému přeposílání zpráv

9. duben 2020

Na internetu se v souvislosti s šířením koronaviru objevují různé dezinformace. Třeba že nemoc způsobují mobilní sítě 5G, život ohrožující domácí léčby apod. Internetové služby a sociální sítě se rozhodly zasáhnout.

Čtěte také

Většina služeb, včetně například vyhledávače Google nebo sociální sítě Facebook, nabízí při hledání klíčových slov jako koronavirus odkaz na ověřené oficiální informace v dané zemi. Pokud si tak zadáte právě do Googlu slovo „koronavirus“, vyskočí vám ještě před samotnými výsledky dva speciální odkazy v rámečku, které vedou na stránky českého ministerstva zdravotnictví.

„Podobný rámeček najdete i pod některými videy na YouTube. Sociální síť Facebook zase nabízí covid-19 informační centrum, které kromě českého ministerstva zdravotnictví doporučuje i Světovou zdravotnickou organizaci,“ říká ve vysílání Českého rozhlasu Plus redaktor Ondřej Klapal.

Konec řetězových zpráv 

Proti řetězovým zprávám zavádí nová opatření i služba WhatsApp, kterou vlastní společnost Facebook. Mobilní komunikátor proto nově zavádí omezení na počet přeposlání zpráv. Pokud dostanete zprávu, která už byla přeposlaná 5krát, není možné ji vzít a opět přeposlat další skupině, ale jen jednotlivcům.

Čtěte také

Na rozdíl od sociálních sítí některé komunikátory včetně WhatsAppu používají takzvanou end-to-end encryption, tedy šifrování mezi jednotlivými příjemci. To znamená, že vaše zpráva cestuje mezi vámi a člověkem, pro koho je určená, šifrovaně a poskytovatel služby tak de facto vidí jen obálku, od koho je odeslaná a komu je určená, podobně jako když pošta doručuje dopis.

Facebook nekontroluje reklamy

Na druhou stranu ale americká nezisková organizace Consumer Reports tvrdí, že Facebook nedostatečně kontroluje reklamy. Organizace si bez potíží koupila reklamy, které tvrdily, že choroba covid-19 neexistuje, nebo nabádaly uživatele, aby každý den pili malou dávku bělidla s tvrzením, že je to ochrání před koronavirem.

Facebook už dřív upozorňovala i na to, že mu chybějí lidští moderátoři, kteří pracují pouze externě a kvůli současným opatřením ani nemohou pracovat z domova. Sociální síť se proto spoléhá na automaty. Jako odpověď na tuto konkrétní kampaň mluvčí společnosti Facebook uvedl, že automatizované systémy kontrolují reklamy i po jejich zaplacení a zprovoznění a že je možné, že je systém jako škodlivé teprve vyhodnotí.

Server iROZHLAS.cz se podíval a ověřil osm fake news, které se kvůli šíření koronaviru objevují na sociálních sítích

Víc si poslechněte v audiozáznamu rozhovoru.

autoři: Ondřej Klapal , Martina Mašková , lup
Spustit audio

Související