Škody se projeví, ale jsme schopní to nějak vyrovnat. U nejmladších dětí na to máme devět let, věří ředitel základní školy
Žáci prvních a druhých tříd by se měli vrátit do škol 18. listopadu. Informace tentokrát přišly včas, shodují se řídící učitelé. „Opravdu to proběhlo tak, jak to mělo probíhat už dřív. To, co potřebuji, abych mohl první dva ročníky uvítat, mám k dispozici,“ potvrzuje Ondřej Lněnička, ředitel Základní školy profesora Švejcera v Praze 12.
„Na harmonogramu jsme s ministrem spolupracovali a v další fázi by měly následovat ročníky, které vykonávají nějakou povinnou zkoušku,“ očekává viceprezident Asociace ředitelů základních škol (AŘZŠ) Jaroslav Jirásko.
Týkat by se to mělo žáků pátých a devátých tříd nebo maturantů. Zda se do další prioritní skupiny dostanou také děti ze sedmých tříd, které se mohou hlásit na šestiletá gymnázia, Jirásko neví.
Domníváme se – máme zbožné přání – že by ty vlny mohly být po 14 dnech.
Jaroslav Jirásko
Jasné ale zatím není, za jak dlouho se k prvňákům a druhákům starší spolužáci připojí. „Domníváme se – máme zbožné přání –, že by ty vlny mohly být po 14 dnech,“ doufá Jirásko.
A upozorňuje, že o co nejčasnější návrat žáků prvních a druhých ročníků se ředitelé zasazovali už od počátku: „Distanční formy vzdělávání jsou efektivní spíš pro větší děti. První a druhé ročníky mají vzdělávání zaměřeno hlavně dovednostně, čtení a psaní, což se na dálku předává těžko.“
Čtěte také
Potvrzuje to i psycholožka Lucie Essenza z Institutu Re-life, podle které jsou první dva ročníky základních škol zásadní hlavně přechodem ze školky k vědomému vzdělávání. Mezník je v tomto případě kolem devátého roku věku dítěte.
„Výuka by měla probíhat přes společné zážitky se spolužáky. A důležitá je osobnost učitele,“ připomíná s tím, že sociální kontakt je znovu velmi důležitý v období puberty, kdy si dospívající vytváří své místo mezi vrstevníky.
I Ondřej Lněnička uznává, že distanční výuka nemůže plnohodnotně nahradit tu prezenční. Přesto ale věří, že se dětem všechno podaří dohnat a pozitiva nakonec převáží nad negativy této zkušenosti: „Škody se jistě objeví, ale jsme schopní to nějak vyrovnat. U těch nejmladších na to máme devět let.“
Hosty byli:
Jaroslav Jirásko, viceprezident Asociace ředitelů základních škol
Ondřej Lněnička, ředitel Základní školy profesora Švejcera v Praze 12
Renata Schejbalová, předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií a ředitelka Gymnázia nad Štolou
Lucie Essenza, psycholožka z Institutu Re-life
Poslechněte si celý audiozáznam Speciálu Martiny Maškové a Jana Burdy.
Související
-
Šéfka Učitelské platformy: Otevření škol musí být bezpečné. Možná by se mohly potkávat malé skupiny
„Jako učitelce a matce čtyř dětí mi jde o to, aby to bylo bezpečné pro děti, mě i moji maminku,“ říká předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová
-
Návrat dětí do škol? Nabízí se jednoduchý trik, jak by to šlo, tvrdí matematik Levínský
„Je třeba na vládu tlačit, aby se alespoň první a druhé třídy otevřely. Aby náklady společnosti nesl někdo jiný než děti,“ říká René Levínský.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.