Škody se projeví, ale jsme schopní to nějak vyrovnat. U nejmladších dětí na to máme devět let, věří ředitel základní školy

12. listopad 2020

Největší audioportál na českém internetu

Základní škola pro zrakově postižené v Plzni je zavřená | Foto: Jan Markup, Český rozhlas Plzeň

Škody se projeví, ale jsme schopní to vyrovnat. U nejmladších dětí na to máme devět let, věří ředitel školy

Žáci prvních a druhých tříd by se měli vrátit do škol 18. listopadu. Informace tentokrát přišly včas, shodují se řídící učitelé. „Opravdu to proběhlo tak, jak to mělo probíhat už dřív. To, co potřebuji, abych mohl první dva ročníky uvítat, mám k dispozici,“ potvrzuje Ondřej Lněnička, ředitel Základní školy profesora Švejcera v Praze 12.

„Na harmonogramu jsme s ministrem spolupracovali a v další fázi by měly následovat ročníky, které vykonávají nějakou povinnou zkoušku,“ očekává viceprezident Asociace ředitelů základních škol (AŘZŠ) Jaroslav Jirásko.

Týkat by se to mělo žáků pátých a devátých tříd nebo maturantů. Zda se do další prioritní skupiny dostanou také děti ze sedmých tříd, které se mohou hlásit na šestiletá gymnázia, Jirásko neví.

Domníváme se – máme zbožné přání – že by ty vlny mohly být po 14 dnech.
Jaroslav Jirásko

Jasné ale zatím není, za jak dlouho se k prvňákům a druhákům starší spolužáci připojí. „Domníváme se – máme zbožné přání –, že by ty vlny mohly být po 14 dnech,“ doufá Jirásko.

A upozorňuje, že o co nejčasnější návrat žáků prvních a druhých ročníků se ředitelé zasazovali už od počátku: „Distanční formy vzdělávání jsou efektivní spíš pro větší děti. První a druhé ročníky mají vzdělávání zaměřeno hlavně dovednostně, čtení a psaní, což se na dálku předává těžko.“

Čtěte také

Potvrzuje to i psycholožka Lucie Essenza z Institutu Re-life, podle které jsou první dva ročníky základních škol zásadní hlavně přechodem ze školky k vědomému vzdělávání. Mezník je v tomto případě kolem devátého roku věku dítěte.

„Výuka by měla probíhat přes společné zážitky se spolužáky. A důležitá je osobnost učitele,“ připomíná s tím, že sociální kontakt je znovu velmi důležitý v období puberty, kdy si dospívající vytváří své místo mezi vrstevníky.

I Ondřej Lněnička uznává, že distanční výuka nemůže plnohodnotně nahradit tu prezenční. Přesto ale věří, že se dětem všechno podaří dohnat a pozitiva nakonec převáží nad negativy této zkušenosti: „Škody se jistě objeví, ale jsme schopní to nějak vyrovnat. U těch nejmladších na to máme devět let.“

Hosty byli:
Jaroslav Jirásko, viceprezident Asociace ředitelů základních škol
Ondřej Lněnička, ředitel Základní školy profesora Švejcera v Praze 12
Renata Schejbalová, předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií a ředitelka Gymnázia nad Štolou
Lucie Essenza, psycholožka z Institutu Re-life

Poslechněte si celý audiozáznam Speciálu Martiny Maškové a Jana Burdy.

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.