Sjezd Zelených
O víkendu se v Brně setká tři sta delegátů mimořádného sjezdu Strany zelených. Na úvod proběhne diskuse o tom, jak v minulosti s prostředky strany hospodařila hlavní kancelář, řeč bude o převádění miliónů ze stranického účtu, o podaných trestních oznámeních na neznámého pachatele, zkrátka politická klasika. Během sobotního odpoledne se pak očekává programová změna kurzu a personální zemětřesení.
Strana zelených u nás existuje přes deset let, aniž by zasáhla do dění na politické scéně, zatímco v sousedním Německu se Zelení podílejí na vládě a v mnoha zemích Evropy jsou zastoupeni v parlamentech. Jedním z vysvětlení je skutečnost, že do strany Zelených u nás v minulosti nevstupovali zelení.
Lidé s ekologickou orientací dávali přednost iniciativám jako jsou Greenpeace, Děti země, Duha, anebo se angažovali ve Společnosti pro trvale udržitelný život. Ekologové s politickými ambicemi pak našli uplatnění v parlamentních stranách, kde ovšem jejich vliv je okrajový. Až před posledními volbami do sněmovny si tito lidé aktivní v občanských iniciativách uvědomili, že chtějí-li v budoucnu mluvit do věcí veřejných, měli by nejprve promluvit do poměrů ve Straně zelených.
Strana o nepatrném množství členů se rozrostla o lidi, kteří se shodují, že prosazení klasických ekologických témat není možné bez toho, že se současně změní politická kultura. Noví zelení nechtějí vidět svou stranu jako výtah k moci a osobním výhodám a věří, že lze rehabilitovat politiku jako službu veřejnosti.
Velkým parlamentním stranám sice nehrozí, že by po tomto víkendu přišli o voliče, ale do budoucna lze očekávat, že především mladší generaci se vize ekologické demokracie může hodit. Když už zde Strana zelených je, nebude na škodu, když zde bude doopravdy.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.