Sdílená doprava ve městech budoucnosti

13. listopad 2016

O tom, jak by mohla vypadat města budoucnosti a s jakými potížemi se musejí vyrovnávat ta současná, se dočteme v reportáži Marca Nellera v německém deníku Die Welt. Současným městům podle odborníků hrozí dopravní kolaps, nezačnou-li se zabývat katastrofálním stavem městské infrastruktury.

Architekt Jürgen Mayer si budoucnost představuje v podobě samořídících automobilů, které nehlučně a plynule projíždějí velkými křižovatkami.

Posádka vozidel diktuje svým mobilům hlasové zprávy, které chytrý telefon automaticky rozešle obchodním partnerům a přátelům. A během cesty běží na vnitřní straně předního skla automobilu oblíbený seriál. Algoritmy samy vypočítávají, kterým směrem je nejvýhodnější jet.

Když do budoucnosti nahlíží Andreas Knie, odborník na mobilitu, dokáže si představit, že se třeba někde v Berlíně otevřou garážová vrata a z nich vyjede blikající, elektřinou poháněný vůz pro deset spolujezdců. Individuální automobilová doprava ve městech nemá budoucnost, tvrdí Knie. Podle něj je budoucnost ve sdílení dopravy.

Vodík a baterie

Mayer i Knie jsou odborníci s navzájem odlišnou představou o budoucnosti velkoměstské automobilové dopravy. Oba muže ale spojuje jeden úkol: najít spolu s vědci, architekty a politiky řešení, jak proměnit města tak, aby byla v budoucnosti životaschopná.

Na tom, že současná situace ve velkoměstech je neudržitelná, se shodují téměř všichni odborníci. Poukazují hlavně na situaci v Paříži, Londýně, Barceloně, New Yorku nebo Dillí, kde jsou dopravnímu kolapsu nejblíže, informuje Die Welt.

Křižovatka (ilustrační foto)

Zácpy, smog, nedostatek parkovacích míst a bytů, které si lidé s průměrným příjmem mohou dovolit, a nedostatečný prostor pro výstavbu nových domů – to jsou strašáci velkých měst. Občas se zdá, že města tady už nejsou pro jejich obyvatele, ale spíše pro dopravní prostředky, které si jimi jen stěží razí cestu.

A obyvatel velkoměst neustále přibývá. Čím dál více lidí se stěhuje do měst nejenom v Německu. Řešení už dnes existuje celá řada. Alespoň takových, která vedou ke zmírnění následků prudkého rozvoje měst. Poradenská společnost McKinsey předpokládá, že způsob, jak se lidé budou ve městech dopravovat, se razantně změní. A dodává, že už v roce 2030 by doprava ve velkých metropolích mohla vypadat úplně jinak, než jak ji známe dnes. Je stále zřetelnější, jak úzce spolu souvisejí pojmy jako zdraví, ochrana životního prostředí, nedostatek místa a bytů a hospodárnost.

Knie, který vystudoval politologii a sociologii a nyní je odborníkem v oblasti mobility v inovačním centru Technické univerzity v Berlíně, nesouhlasí s kompromisy, které situaci uklidní pouze na krátký čas. Sám stojí za návrhem velké dopravní revoluce. Na dopravních projektech spolupracuje například s firmami Siemens nebo Deutschebahn a o své vizi mluví následovně: „Za několik let budou ve městech jezdit pouze auta poháněná baterií nebo vodíkem. To samozřejmě platí i pro autobusy. Dnešní automobily, které produkují množství oxidu uhličitého se pro městský provoz zakážou.“

Sdílení všeho

A pokračuje: „Cesta lidí do práce nebo za zábavou bude mít jasný rozvrh. Bude se jezdit na sdílených kolech, sdílenými elektromobily a veřejnou dopravou. Jediná aplikace na chytrých telefonech vyhledá nejlepší možné spojení a provede i platbu za související služby,“ dodává Knie. A podle něj je správná cesta do budoucnosti technologický pokrok a boj proti individuální automobilové dopravě. „Auto už nesmí být symbolem bohatství jako doposud. To ale nebude lehké změnit,“ přiznává odborník.

A tomu, že by se představy o sdílení dopravy mohly naplnit, nasvědčují i následující fakta. Podle průzkumů klesá počet mužů, kteří si vlastní vozy pořizují a taky těch, kteří auty jezdí. Kromě toho se prostředky hromadné dopravy stávají stále oblíbenější, sdílení automobilů nevyjímaje. Na začátku letošního roku bylo u poskytovatelů sdílené přepravy registrováno milion a čtvrt Němců. Veřejná doprava se častěji využívá i k dálkovým trasám. A v neposlední řadě se zavádí výběr mýta za vjezd do center velkoměst s vozidlem, které je poháněno spalovacím motorem, tak jako třeba v Londýně, dodává Die Welt.

Carsharing - sdílení aut

A pokračuje: v Kodani se snaží před automobily upřednostňovat cyklisty a chodce. „Město musí tikat v rytmu chodců a cyklistů, ne aut,“ říká dánský architekt Jan Gehl. A vysvětluje, že se podařilo výrazně snížit počet parkovišť a jízdních pruhů pro automobily a nahradit je cyklostezkami a odstavnými místy pro kola. Kodaň se stala jakýmsi vzorem v oblasti městské cyklistiky. Jezdí se tam inspirovat zástupci měst z celého světa. Jedním z nich je i nově zvolená starostka Barcelony Ada Colauová, která ve španělském městě nechala proměnit ulice a křižovatky v mnoha čtvrtích tak, aby byly přívětivé pro chodce a cyklisty.

V Mnichově zase zahájili testovací provoz společného terminálu na náměstí Münchner Freiheit, který propojuje všechny existující druhy městské dopravy. V terminálu se potkávají tramvaje, autobusy, taxíky, metro, existují tam parkoviště pro automobily a kola. Odborník na mobilitu Knie dodává, že to je jen začátek dopravní revoluce. V současné době totiž spolu s kolegy vyvíjí aplikaci, která nabídne nejrychlejší a nejlevnější trasu i za použití sdílení, popř. vypůjčení auta, a zároveň automaticky zaplatí za všechny použité služby.

Motivace? Drahé parkování

Podle deníku Die Welt to jsou odvážné myšlenky. Donutit obyvatele měst, aby se vzdali svých automobilů nebude jednoduché. Třeba pomohou restriktivní opatření v podobě rušení levných parkovacích míst, doplňuje autor reportáže. A architekt Jürgen Mayer jde ve svých představách ještě dál. Řešení dopravní situace vidí v provozu elektromobilů, které samy vyhodnocují provozní situaci a ovládají se centrálním počítačem, který zpracovává nejaktuálnější data. Už nebude zapotřebí semaforů a značek.

Jak Mayer dodává, světoví výrobci automobilů se zabývají výrobou vozů, které by neřídili lidé. Otázka, kdy taková auta vyjedou na silnice, už prý není otázkou techniky, ale politických rozhodnutí. A to proto, že i stroje řízené počítačem způsobují nehody. Německý výrobce automobilů, firma Daimler, se v současnosti zabývá otázkou, kdo by takové vozy vlastnil. Jde o to, aby byly co nejprospěšnější pro společnost. Zjednodušeně, aby auta nestála nevyužitá v garážích, ale aby se využívala po celý den například jako taxivozy nebo jako sdílená vozidla.

Firmy IBM a Local Motors vyvinuly elektrický minibus bez řidiče s názvem Olli

Die Welt dále uvádí, že ve Spojených státech zahájili experiment, jak by takové město budoucnosti mohlo fungovat. Ve městě Somerville nedaleko Bostonu, kde sídlí mnoho technologických firem a které je nedaleko elitní Harvardovy univerzity, není zrovna dostatek místa pro výstavbu a zřizování parkovišť. Proto na bývalé průmyslové ploše vyrůstá nová městská čtvrť s hotely, byty i občanským vybavením. A veškerý provoz automobilů se tam bude řídit digitálně.

Lidé neumí parkovat. Počítač ano

Obyvatelům městské části budou poskytnuty samo-ovládací vozy, které občané budou podle potřeby sdílet. Přitom by mělo jít jen o několik aut, která se budou využívat celodenně. Když majitel bude celý den v práci, jeho vůz si jednoduše vypůjčí ten, kdo si bude potřebovat vyřídit dopolední pochůzky. Samozřejmostí má být, že vozy budou vybaveny parkovacím pilotem, který vozidla svépomoci zaparkuje.

A Die Welt dále informuje, že podle propočtů zaujímají právě auta hledající vhodná parkoviště až 30% hustoty městského provozu. A samotná nevhodně zaparkovaná vozidla zabírají okolo čtyřiceti procent plochy parkovišť a okrajů ulic. Kdyby všichni využívali parkovací piloty, dalo by se ušetřit až 60% plochy, vysvětluje architekt Mayer.

„Německo je ale jiné než Spojené státy,“ upozorňuje Sophie Stiglianová, ředitelka mnichovské společnosti pro rozvoj a plánování Urban Standards a pokračuje: „Američané zkoušejí nové věci rychleji. V Německu se vše více zvažuje. Politici se zdráhají povolit městské trasy, kde by se mohla testovat samořídící vozidla.“

Dopravní terminál na náměstí Münchner Freiheit

A Stiglianová dále říká, že ani zákaz vjezdu aut do měst není řešení. Mělo by to podle ní špatný vliv na maloobchod.

Na tom, jak budou vypadat světové metropole za 20 nebo 30 let, se budou podílet především moderní technologie a vůle prosadit změny ve vnímání společnosti. A v neposlední řadě také peníze. Protože technologická revoluce bude drahá, uzavírá svůj komentář německý deník Die Welt.

autor: rer
Spustit audio