Saka, v kterých mrzne pozadí

6. únor 2016

Florencie se dvakrát ročně stává dějištěm prestižní přehlídky pánské módy Pitti Immagine Uomo. Toskánská metropole má k tomu ty nejlepší historické i kulturní předpoklady.

Za rozvojem středověkého města, které už v roce 1293 mělo svou vlastní ústavu, stál především textilní průmysl reprezentovaný cechovními společnostmi. Ty také přímo rozhodovaly o politice.

Po překonání první a nejzávažnější morové rány se v roce 1348 začínají objevovat první známky obrody společnosti. Renesanční Florencie se stává rodištěm i působištěm literárních géniů, malířů, sochařů a architektů.

Znalec renesančního života, Jacobo Burckhardt (1818 – 1897) píše: „Itálie už ve čtrnáctém století ví málo o falešné skromnosti a pokrytectví vůbec; nikdo se nebojí být nápadný, zdát se jiný než ostatní; už kolem roku 1390 neexistuje ve Florencii v mužském oblečení žádná panující móda, každý se snaží oblékat podle vlastního stylu.“

Lednová přehlídka pánské módy Pitti Immagine Uomo ve Florencii

„To, co představují italští malíři jako dobový kroj, je to nejkrásnější a nejslušivější, co tehdy v Evropě bylo, jen přesně nevíme, jestli je to vládnoucí a zda to zobrazují správně. Tolik je ale jisto, že nikde se nekladl tak velký důraz na kroj jako v Itálii. Je to a byl národ marnivý. Nadto ale počítali i vážní lidé, jak jen možné krásné a vhodné šaty k dovršení osobnosti pořídit,“ pokračuje Burckhardt.

Od 19. století byla Florencie místem života mnoha uměnímilovných Angličanů a po druhé světové válce i Američanů. „Například na sklonku 19. století přijel do Florencie Oskar Wild a tvrdil prý, že chce vypadat nenápadně. On, milovník módy. A i kdyby se upozadil v oblékání, což nepředpokládám, tak určitě by se za ním otočil každý Ital. Jeho vysoká postava Italy malého vzrůstu přímo ohromovala,“ říká Jana Máchalová, jeden z hostů pořadu Historie Plus.

Došlo tak k propojení a vzájemnému ovlivňování konzervativní anglické módy s italskou hravostí a lehkostí. Tento trend trvá do současnosti, jak je vidět právě na přehlídkách Pitti Immagine Uomo.

Pro oblast našich zeměpisných šířek platí poněkud drsnější způsoby v oblékání, dáváme přednost spíše pohodlnosti a praktičnosti než osobitému vyjádření, jak už v minulosti zaznamenali někteří Italové při cestách českých kavalírů a šlechticů na Apeninský poloostrov.

Lednový veletrh módy Pitti Immagine Uomo ve Florencii

„Italové mají totiž mimořádně vyvinutý smysl pro módu a nebojí se na sebe tímto způsobem upozornit,“ komentuje svou nedávnou návštěvu ve Florencii návrhářka Helena Fejková a považuje smysl pro módu za součást výtvarného citu člověka, „ s nímž se buď narodí anebo ho zkrátka nemá, je to velmi individuální.“

Pořad Historie Plus si můžete poslechnout v našem iRadiu nebo kliknutím na odkaz přímo v tomto článku.

autor: Michaela Krčmová
Spustit audio