Roboti dokáží rozpoznat význam slov
Umělá inteligence se podle výsledků výzkumů anglických vědců začíná dostávat do nové fáze svého vývoje. Angličané totiž naučili roboty rozeznávat význam slov a učit se navzájem.
Tvůrcem vynálezu je tým kolem Angela Cangelosiho z univerzity v Plymouthu ve Velké Británii. Angličtí vědci předvedli dva virtuální roboty, kteří jsou schopni učit se nová slova na základě pochopení toho, co je obklopuje. Roboti mají podobu lidského těla na kolečkách. Jeden z nich je určen k tomu, aby objasnil druhému, jak má splnit jakékoliv prosté zadání, například uchopení předmětu rukou. Vysvětlí to druhému robotovi verbálně, pomocí slov, která má naprogramované v paměti.
Program druhého robota spočívá v tom, že dokáže toho prvního napodobit. Funguje to tak, že nejdříve první robot "učitel" uloží "žákovi" jednoduchý úkol, jako pohnout levou rukou nebo pokrčit pravým ramenem, přitom vykonává to, co říká. Učící se robot tyto pohyby zopakuje a uloží pokyn do své paměti. Následně je mu zadán jeho robotím protějškem úkol, který už není doprovázen vizuální instrukcí, tu si musí robot sám v paměti dohledat. Ale nezůstává jen u jednoduchých a jasných pokynů. Robot je schopen také reagovat na kombinaci různých úkolů tím, že si výrazy a pohyby uložené v paměti spojí dohromady.
Podle vědeckého týmu současné systémy rozpoznávání hlasu mají ohraničenou slovní zásobu, kterou si nemohou doplňovat. Výše popsané zařízení může samo poznávat význam slov, učit se nové pokyny a pamatovat si, co znamenají, což může mít v budoucnu široké využití. Výzkumníci však vyzdvihují ještě další jiné přednosti tohoto vynálezu. Jejich cílem je totiž zjistit, na jakém principu funguje výuka jazykového systému a ověřit možnosti komunikace mezi lidmi a roboty.
Roboti v této chvíli existují jen jako počítačový model, jakou konkrétní podobu by v budoucnosti mohli mít ještě jisté není. Následný výzkum však bude směřovat k tomu, aby tento systém jednou pomáhal přístrojům samostatně najít řešení určených úkolů.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.

























