Recyklace a Dominátor
Bez většího zájmu médií včera vláda učinila zásadní rozhodnutí o tom, jak se v naší zemi bude v budoucnu nakládat s odpady. Mimořádné pozornosti se naopak těšil výrok disciplinární komise asociace inline hokeje, kterým byl slavný hokejový brankář potrestán za brutální faul ročním zákazem činnosti a nejvyšší pokutou, jakou lze podle řádu asociace udělit.
Měřit význam obou událostí zájmem médií ale nejspíše nelze. Pouze se potvrdilo, že příběh o tom, co provedla a jak za to bude pykat populární osobnost, je atraktivnější než hlasování ministrů. I hlasování ministrů ovšem předcházel příběh, ve kterém to jiskřilo. Ještě loni v květnu upřednostňovalo Ministerstvo životního prostředí na základě koncepce konzultační firmy AEA Technology masivní výstavbu spaloven a skládek odpadů. Protesty ochránců životního prostředí proti toxickému znečišťování přírody a plýtvání cennými surovinami ovšem vyvolaly diskusi, zda bychom se raději neměli ubírat cestou, kterou zvolili v sousedním Rakousku a Německu, kde se polovina veškerého odpadu recykluje. U nás pouhých osm procent.
Alternativní řešení problému, které v zastoupení ekologických organizací vypracovalo pro Ministerstvo životního prostředí hnutí Duha, obsahovalo argument, který má u každé vlády váhu. Budování spaloven je dražší než investice do recyklačních služeb. Neexistuje logický důvod, proč mají u nás statisíce tun papíru, plastu, hliníku či dřeva končit ve spalovnách a na skládkách, pokud tím důvodem nemají být zisky stavebních a průmyslových firem. To, že včera vláda ani přes tlak lobbistů nevyškrtla záměr skončit s podporou spaloven, není o nic menším vítězstvím než to, že disciplinární komise inlinistů nepřimhouřila oko nad pokleskem bohaté sportovní celebrity.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.