Proč chybí v Británii benzín? I proto, že dálkoví řidiči po pandemii raději jezdí krátké trasy, tvrdí Přibáň
Ve Velké Británii se o víkendu u čerpacích stanic tvořily dlouhé fronty, lidé totiž v panice z nedostatku pohonných hmot vzali benzínky útokem. Jádrem problému ale není palivo jako takové – chybí hlavně řidiči, kteří ho po ostrovech rozvezou. Nedostatek kamioňáků nicméně pro Británii není novinkou, jde o dlouhodobý problém, připomíná politolog a publicista Alexander Tomský.
Z pohledu zbývajících členů Evropské unie se nabízí otázka, zda si odpadlík ze společenství tyto potíže nezpůsobil sám odchodem z EU.
Čtěte také
Brexit skutečně zapříčinil pokles exportu do Unie až o 18 procent, uvádí Tomský. Dodává ale, že olej do ohně přilila hlavně koronavirová pandemie, která dala špatně placeným řidičům příležitost přemýšlet o tom, jestli by nemohli dělat něco jiného.
„Anglie také do konce září prodloužila vyplácení peněz za dobrovolnou izolaci a 1,7 milionu lidí – většinou dělnického povolání – tak nepracuje,“ upozorňuje politolog s tím, že kolik je v této skupině řidičů, není známo.
Došlo k panickému nákupu pohonných hmot, ale to je jen momentální stav.
Jiří Přibáň
Podle vedoucího právně-sociologického centra na univerzitě ve velšském Cardiffu Jiřího Přibáně je nedostatek pohonných hmot jen krátkodobým problémem, atraktivním pro média. „Došlo k panickému nákupu pohonných hmot, ale to je jen momentální stav.“
Také on je přesvědčen, že stávající situaci způsobil souběh různých okolností. Řidičů nákladních vozů a cisteren totiž chybí až sto tisíc. „Brexit v tom nehraje významnou, natož pak klíčovou roli. Větší roli hraje covid, změny v daňových předpisech nebo problematické vydávání řidičských průkazů,“ vyjmenovává.
Jaromír Marek, zpravodaj v Londýně, Český rozhlas
Alexander Tomský, politolog, publicista, nakladatel
Jiří Přibáň, profesor právní filozofie, vedoucí Centre of Law and Society na univerzitě v Cardiffu
Ivo Šlosarčík, Institut mezinárodních studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Řešení stavu věcí spočívá ve zlepšení materiálních podmínek pro dálkové řidiče a zatraktivnění tohoto povolání, shodují se hosté Tématu dne Martina Matějky.
„Bude třeba připlatit. Navíc za covidu se mnoho řidičů dálkových nákladních automobilů, což je náročná práce, přeškolilo na menší dodávky. A zjistili, že je to mnohem pohodlnější a za lepší peníze,“ tvrdí Přibáň.
Právě stagnace platů, způsobená masivním přílivem zahraničních pracovníků, byla příčinou rozhořčení mnoha voličů, kteří hlasovali pro odchod z EU.
Poslechněte si celý audiozáznam Tématu dne Martina Matějky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
![jak_klara_obratila_na web.jpg jak_klara_obratila_na web.jpg](https://plus.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/e267b388c06a96c1b90c7443afcd1a84.jpg?itok=NWANcVy-)
![](https://plus.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/94949a2cda8b0e5970dc036a8b74667d.jpg?itok=bfzCOlUT)
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.