Pro Holanďany jsou lodě totéž co pro Čechy chaty a chalupy, glosuje cestoval Daniël Hagen

26. červenec 2021

„Každý Čech zná z Nizozemska tulipány, dřeváky, větrné mlýny. Každý Čech ví, že se v Amsterdamu kouří marihuana. Ví, že jsou tam osvětlené budovy s místnostmi, kde se provozuje sexuální turistika. Ale za mě je kouzlo této země někde úplně jinde. Je to ve spojení vody, přírody, malých domů, vesniček i velkých měst,“ přibližuje Daniël Hagen. Po matce je Čech a po otci Holanďan. V Česku žije a propaguje tu cestování po Holandsku po spleti tamních vodních kanálů.

Pojem dovolená má celá řada Čechů spojený s koupáním u moře, ať už v Chorvatsku, Řecku nebo Itálii. Jiní zase vyráží do hor – do Rakouska, na Slovensko nebo v Česku. Málokdo si ale prázdninový odpočinek od všedních starostí asociuje s Nizozemskem.

Čtěte také

„Stále ještě není tak moc známé, jak známé by být mohlo,“ hodnotí situaci Daniël Hagen, který první české zájezdy do Nizozemska prováděl jako průvodce už roce 1990.

To pravé kouzlo Nizozemska je podle Hagena právě v plavbě po kanálech. Ostatně jen těch splavných je – v zemi rozlohou proti Česku v podstatě poloviční – na pět tisíc kilometrů.

Loď v každé domácnosti

Síti vodních kanálů odpovídá také jejich popularita. Lodě v Nizozemsku řídí prakticky každý. A téměř nic k tomu ani nepotřebuje.

Daniel Hagen, host pořadu

„Oficiálně vám musí být osmnáct let. Což tedy Holanďané obcházejí a plaví se tam na člunech i desetiletí kluci. Ale moje doporučení je nepodcenit přípravu. To znamená nastudovat si a vědět, jaká jsou pravidla, a tu plavbu si vyzkoušet. Přece jen to probíhá na lodích řekněme od nějakých sedmi do patnácti metrů. Ty lodičky můžou mít sice třeba jen dvě a půl tuny, ale taky můžou být třicetitunové. To zase až taková legrace pro úplné začátečníky není,“ vysvětluje Hagen.

Ego nechte na břehu, nastupte jen vy. Pak máte před sebou krásnou týdenní dovolenou.
Daniël Hagen

Pokud člověk splňuje minimální věkovou hranici, nepotřebuje už žádné další oprávnění.

„Pro nás jsou v celém Holandsku lodě tím samým, co pro vás chaty a chalupy. Máme jich tam hodně přes milion. A je to tak běžná věc, že si každý opravdu papíry dělat nebude,“ popisuje cestovatel, proč se úřady ve skutečnosti ani nesnaží o regulaci.

„Je to ale tak, že plout můžete, pokud loď nemá vyšší výkon a trupovou rychlost než dvacet kilometrů za hodinu a není delší než patnáct metrů. I když plujete s velkou těžkou lodí, která má třeba těch třicet tun, tak při rychlost patnáct kiláků stejně žádnou velkou ránu neuděláte,“ směje se Hagen.

Z paluby rovnou do kavárny

Krása tohoto cestování po Nizozemsku spočívá mimo jiné v tom, že si člověk může vybrat, jestli má zrovna chuť na společnost, nebo naopak vyhledává samotu.

Čtěte také

„Když nechci mezi lidi, zastavím na ostrově a griluju. Když se mi chce do restaurace, tak se s lodí dostanu i do nejmenších městeček a vesnic. Až do jejich center. Vyvážu se a skočím si v uvozovkách na kafe,“ přibližuje možnosti cestování Hagen.

Lodě přitom Nizozemci mají v takové úctě, že kvůli nim jsou schopní zastavit i dopravu.

„Když mostař vyhodnotí, že je potřeba vypravit loď, tak klidně zastaví dálnici. Představte si cestu, kde na jedné straně stojí dvě stě aut, na druhé straně dvě stě aut – a projíždí jedna jediná loď se čtyřmi lidmi na palubě. Možná to zní komicky, ale to je Holandsko,“ uzavírá své povídání Čechonizozemec Daniël Hagen.

Poslechněte si celý rozhovor Vladimíra Kroce s Daniëlem Hagenem.

Dozvíte se také, co mají Češi a Holanďané společného nebo v čem se liší. A taky proč se stále ještě v některých regionech lidé nenaučili zamykat svá auta.

autoři: Vladimír Kroc , Ondřej Skácel
Spustit audio

Související