Příběhy lidí v pohraničí se liší mírou bolesti. Česko-německé vztahy jsou neuzavřené, míní historik Cidlina

9. listopad 2021

Mám pocit, že otázka soužití Čechů a Němců v pohraničí je pro mnohé dosud neuzavřená, říká historik z Vlastivědného muzea a galerie v České Lípě Tomáš Cidlina. „A neuzavřená je mnohdy i debata mezi oběma stranami. Argumenty, které vznášejí, jsou někdy na místě, ti druzí ale zas často nezvládají naslouchat. Racionálno přístupu k látce selhává. Proto si myslím, že je namístě angažovat i umění, aby se k tomu vyjádřilo, protože to má možnost promluvit ke všem stranám jinak.“

„Určité strany dialogu jsou uzavřeny ve světě svých argumentů – jakým způsobem byli sami vzdělávání v moderní historii. Tito lidé zkrátka neprojevují dostatek flexibility ke změně názoru na historické otázky pod světlem nových pramenů a informací,“ uvažuje.

Zátaras u Budějovické brány v Českém Krumlově 2. října 1938

Česká Lípa leží zhruba 40 kilometrů od hranic s Německem. Spor obyvatel z pohraničí vězí ve dvou názorových proudech – jedni tvrdí, že odsun Němců byl nespravedlivý, a druzí, že odsunu předcházela historie nacistického hnutí v pohraničí a pak i 2. světová válka.

„Svým způsobem jsou to názorové tábory dodnes neslučitelné, mají problém si naslouchat. Občas je tam tendence se i hašteřit, nebo si ,rozbíjet demonstrace‘,“ popisuje.

Jako příklad uvádí českolipské pamětní setkání, které mělo připomenout divoký odsun českých Němců. „Protože cítíme, že se je potřeba k této historické otázce postavit, tak jsme se, bohužel, nadáli, nikoliv nenadáli, protidemonstrace KSČM.“

Cidlina přitom připouští, že historie vlastně uzavřít jen tak nejde, ani to není potřeba. „Jako nikdy nemůžeme úplně s nějakým výkladem říct, že jsme opravdu bezezbytku hotovi. Potřebu to nějak uzavřít má spíš společnost, ta část společnosti, která se o to zajímá. Pak je tu mlčící většina, které je to docela jedno.“

Čtěte také

Historik tak sám začal sbírat příběhy lidí, kteří v pohraničí žili. „Tyto příběhy čtenářům pomohou vytvořit si komplexní obraz doby. Jsou to svědectví, která nenajdete v žádných písemných pramenech. Svědectví, která v posledních letech sbírám, a to doslova v hodině dvanácté, protože ti poslední, kteří mají co říci k dějinám České Lípy, těm je dnes přes 90 let. Takže buď to sesbírám dnes, nebo zítra už budou pryč,“ uvažuje.

Tomáš Cidlina tak hovořil s lidmi, kteří se do České Lípy přistěhovali po válce, ale i s těmi, kteří museli z pohraničí odejít. Jak se od sebe výpovědi lišily? „Jednoznačně bych řekl v míře bolesti,“ odpovídá.

„V bolesti, kterou měla vyprávění těch, kteří Lípy odešli, jako čtrnáctiletí patnáctiletí. Jak mi říkala jedna pamětnice, se kterou jsem dělal rozhovory: Byli jsme mladí, my jsme si později mohli realizovat své životy, naplnit si své sny. Museli jsme ale vidět, jak se s tím těžce vyrovnávají naši rodiče a starší generace.“

„Zatímco vyprávění těch, kteří přišli Českolipsko osídlovat, jsou vesměs pozitivní, přišli jako děti a bylo to období určitého národního optimismu v novém budování pohraničí, jeho nové české identity,“ dodává.

Město Česká Lípa

Celý rozhovor pořadu Hovory najdete v audiozáznamu, ptal se Petr Vizina.

autoři: Petr Vizina , lup
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.