Přes sto svateb denně odbaví v továrně na elektromobily z karbonu

6. prosinec 2017
Halu továrny BMW v Lipsku navrhla Zahá Hadíd

Sasko má dlouhou automobilovou historii. Pochází odtud symbol NDR Trabant, svou továrnu tam má Volkswagen, Porsche i například BMW. Právě mnichovská automobilka vyrábí v Lipsku mimo jiné elektromobily z karbonu. Stačí k tomu velmi tenká uhlíková vlákna a silné lepidlo. Jak výroba vypadá a jak je možné, že tam pořádají každý den svatby?

„Stojíme před strojem, který z uhlíkových rohoží dělá tvrdé kompozity. Vlastně je upeče za velkého tlaku. My jen přidáváme pryskyřici,” vysvětluje průvodce továrnou Michael.

Karbon je o polovinu lehčí než ocel a skoro o třetinu než hliník. Právě proto si karbonové karoserie zamilovali výrobci superrychlých aut nebo formulí.


Říkáme tomu svatba. Tyhle dva moduly spojíme lepidlem. průvodce Michael

V karosářské dílně vznikají z uhlíkových výlisků auta. „Přímo před námi vidíte stroje, které spojují vnitřní a vnější část bočního rámu auta. Pracují na tom tři páry robotů. První dvojice uhlíkové rámy čistí, druzí dva na ně nanáší lepidlo a poslední bez velkého tlaku boční rámy spojují dohromady,” popisuje Michael.

Přes sto sňatků za den

To všechno musí tahle parta robotů zvládnout za šest minut. Pak lepidlo tvrdne a části by spolu nedržely pohromadě.

Celý proces je hodně automatizovaný a tichý. „Je to opravdu netypická fabrika,” myslí si norská novinářka Mona Strandeová, která se prohlídky továrny účastní také.

Nakonec tyhle dva moduly – karoserii a podvozek – speciální stroj spojí dohromady. „Říkáme tomu svatba. Tyhle dva moduly spojíme lepidlem,” usmívá se Michael.

Pokud se technika nevzpírá, zvládnou tu přes sto elektrických sňatků denně.

Výroba elektromobilu i3 z karbonu
Spustit audio
autor: Matěj Skalický
  • Aktuální dění
  • Rozhovor