Pomoc! aneb Jak mě za války potkal syndrom vyhoření
Po vypuknutí války na Ukrajině se v Česku vzedmula vlna solidarity. Češi přispěli miliardami do sbírek a někteří také přímo organizovali rozvoz humanitární podpory postižených oblastí. Dokumentaristka Markéta Oddfish Nešlehová společně s Ukrajincem Tonym právě takovou pomoc koordinovala. Proč ovšem po pár měsících vyhořela? Jak se s tím vyrovnala a chce pomáhat dál? Poslechněte si celý dokument.
Na začátku potkáváme autorku plnou nadšení a elánu z toho, že dělá dobrou věc pro lidi, kteří teď potřebují podpořit ze všech nejvíc. „Tehdy šlo všechno rychle – humanitární pomoc přicházela od neznámých lidí v rekordních časech, majitelé dodávek a tranzitů se sami nabízeli, že humanitární pomoc zavezou na hranice,“ vzpomíná Markéta Oddfish Nešlehová.
V mezičase stihla vypravit desítky tun pomoci, spolupracovala s poděbradskými mámami i s plzeňskými kluky, sbírky pro její skupinu dobrovolníků pořádali v Litoměřicích i v Uhříněvsi.
Prvotní zápal ovšem postupně slábne. Pod tíhou praktických problémů i změny naladění české společnosti autorce hrozí vyhoření. Ochota pomáhat Ukrajině celkově polevila s tím, jak na Česko doléhá energetická krize a rekordní inflace. A solidaritu postupně nahrazuje spíš vztek.
Poslechněte si celý dokument v audiozáznamu.
Související
-
V soutěži Prix Bohemia Radio zvítězil dokument Příští stanice Hlavák. Připomeňte si
Poslechněte si celý dokument Ivony Remundové, který na 39. ročníku festivalu Prix Bohemia zvítězil v kategorii Dokument.
-
Náměstek Mareš: Chceme ukrajinským dětem vytvořit v českém školství prostor
Začátek nového školního roku se stává další výzvou pro české školy a pedagogy. Jaké výzvy čekají ukrajinské děti a jak se s jejich výukou vypořádají učitelé?
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.