Pilotů je nedostatek. Mají poloviční platy a strach z nejisté práce, vysvětluje příčiny krize expert

3. srpen 2022

Některá letiště v Evropě musejí omezovat počet letů, které zvládnou odbavit. Cestující se musejí připravit na dlouhé hodiny čekání, letadla jsou často zpožděná, stovky letů byly úplně zrušeny. „Prognózy o nárůstu letecké dopravy po covidové krizi nepočítaly s tím, že dojde k tak rychlému zájmu cestujících, zejména teď v létě,“ vysvětluje letecký publicista Ladislav Keller.

Během pandemie totiž letiště musela omezovat počty svých zaměstnanců na všech pozicích. Většina z nich byla v produktivním věku, takže si mezitím našli jinou práci, a letiště se nyní potýkají s nedostatkem kvalifikovaného personálu.

Čtěte také

„Let může být zrušen třeba proto, že už není posádka. Letové normy jsou přesně dané, a pokud dojde ke zpoždění, tak už další let nestihne, protože má třeba šest úseků za den a na poslední dva úseky už letět nemůže,“ přibližuje.

Bývalí zaměstnanci, kteří si našli jinou, třeba i hůře placenou práci, se prý nechtějí vracet i kvůli obavám z toho, že by se situace mohla opakovat a oni by znovu přišli o práci.

Pokud jde o piloty, nejlépe na tom podle Kellera jsou ti působící v nákladní dopravě, která si i během koronaviru zachovala pravidelnost a minimální zpoždění. Naopak nejhorší je situace u charterových společností, které pandemie zasáhla nejvíce a nyní mají největší problémy nabírat piloty zpět.

Každý pilot, který delší dobu nelétá, musí projít důkladným výcvikem.
Ladislav Keller

„Na trhu začíná být nedostatek pilotů, protože spousta z nich odešla do důchodu nebo se živí něčím jiným. Během pandemie se také minimálně školilo, takže piloti, kteří získali kvalifikaci, nemohli sehnat práci,“ dodává s tím, že řada jeho kolegů změnila zaměstnání a k létání se vrátit nechce.

Bezpečnost neklesá

Nízkonákladové aerolinie podle Kellera vnesly do leteckého cestování úplně novou dimenzi. Dopravci se tomu museli přizpůsobit a snižovat ceny letenek a tím pádem i náklady včetně počtu zaměstnanců – aerolinky, které by šly proti tomuto trendu, dnes prý prakticky nemají šanci přežít.

Platy pilotů jsou dnes zhruba na polovině ve srovnání s dobou před pandemií. Snahou je také mít co nejméně pilotů a posádek: „Pilot je v letadle to nejdražší zařízení, které tam je. Nezdá se to, ale je to tak. Piloti jsou využívaní na horní hranici možností, takže jestli můžete za rok nalétat 900 hodin, můžete si být jistí, že jich nalétáte 895,“ uvádí bývalý pilot.

Čtěte také

Přesto se podle Kellera naštěstí nepotvrdily obavy, že by s nárůstem leteckého provozu po pandemii došlo ke snížení bezpečnosti letů. Podle statistik jsou počty vážných incidentů a nehod na stejné nebo nižší úrovni než dříve.

„Každý pilot, který delší dobu nelétá, musí projít důkladným výcvikem. Teoretickým, kdy si opakuje všechny potřebné znalosti a předpisy, a následně simulátorovým výcvikem, což už nejsou jen dvě lekce, ale třeba šest nebo sedm. Jakmile toto absolvuje, tak sice může sednout do letadla s cestujícím, ale třeba deset úseků létá pod dohledem instruktora,“ popisuje s tím, že zkušené instruktory se aerolinky naštěstí snažily udržet.

Za jak dlouho se situace stabilizuje a cestování letadlem se vrátí na předcovidovou úroveň? Poslechněte si v záznamu Interview Plus Jana Bumby.

autoři: Jan Bumba , ert
Spustit audio

Související