Petr Šabata: Vláda učitelům přidá, ale zase málo. Sliby neplní

Martin Ležák, učitel ZŠ Ždírec nad Doubravou
Martin Ležák, učitel ZŠ Ždírec nad Doubravou

Může s českým školstvím pohnout projekt EDUzměna, který jeho autoři právě představili, mají na něj stovky milionů korun a dobré odborné zázemí?

Nebo má spíš naději ministerská Strategie 2030+, která by měl být hotová za rok? Anebo všechno vyřeší vyšší platy pro učitele, kterým splnění vládního slibu aktuálně potvrdila ministryně financí Alena Schillerová?

Petr Šabata: Vláda Andreje Babiše zase podrazila učitele

Učitel se studentkou (ilustrační foto)

Vláda Andreje Babiše zase hází učitele přes palubu. V rozpočtu na rok 2020, v jehož pracovní verzi ministryně financí právě škrtá, nejsou totiž peníze na zvýšení jejich platů.

Kéž by uměl český stát vytvořit poučenou strategii vzdělávání, prodiskutovat ji s učiteli, řediteli škol a dalšími experty, napsat správné zákony a zavést je do života! Toto přání nejsou politici schopni splnit, bohužel. Přestože expertní tým ministra školství vedený profesorem Arnoštem Veselým budí respekt, a přestože záměry jsou bohulibé…

Vláda by měla konkrétní strategii schválit někdy v létě 2020. A pak už se všichni začnou chystat na volby. Ty mohou přivést k moci jiné politiky s jinými představami o vzdělávání.

Jen pro ilustraci: za 27 let se na školství vystřídalo 17 ministrů (plus dva pověření), neschopnost politiků dohodnout se na nějaké důležité reformě nejlépe dokládá boj o zásadní změnu penzijního systému – Nečasův kabinet ji na sílu prohlasoval, následující Sobotkův zase zrušil.

Vsadit si na vládní reformu by tedy byla bláhovost.

Motivovat nejlepší kantory

Sympatický projekt Eduzměna má v plánu ve vybraném regionu na třiceti školách podporovat učitele, ředitele a je připraven během pěti let vynaložit 200 milionů korun. Na počátku byla analýza – stát často střílí od boku, o poslancích ve sněmovně ani nemluvě – na konci by měli být děti, které škola baví, jde jim lépe matematika, přírodověda i čtení a dokážou si dobře poradit i v životě.

Největší stres způsobují učitelům rodiče. Kvůli nízkému uznání i platům lidé ze školství odcházejí

Učitel a žáci ve třídě (ilustrační foto)

Školní vyučování se během desetiletí velmi změnilo. Pronikly do něj moderní dotykové technologie, které dnes patří do běžného života dětí. S tím je nutné počítat i při přípravě budoucích učitelů.

Odborně vychytaný projekt v roce 2026 nabídne výsledky – politikům. Taková iniciativa jistě okysličí české školství, ale celkově je to málo, pomalu a s výsledky na špatnou adresu.

Takže tu máme zase ty omílané platy. Nezbývá než opakovat, že učitel, ten člověk na stupínku, má podle všech analýz u nás i ve světě naprosto klíčový vliv na kvalitu i výsledky vzdělávání. Pro setrvání nejlepších kantorů v oboru a případné přilákání dalších talentů do škol je nejdůležitější motivací – byť ne jedinou – výše platů. A čeští učitelé jsou i v mezinárodním srovnání placeni mizerně.

Zvýšení jejich platů z loňských 35 na ministryní Schillerovou avizovaných 45 tisíc v roce 2021 je tedy naprosto nutné a naprosto správné. V příštím a přespříštím rozpočtu bude potřeba najít 23 miliardy korun.

Ministr školství Robert Plaga: Trápí mě nedostatečná prestiž českých učitelů

Ministr školství Robert Plaga

Průměrný plat ve školství by měl být do dvou let 45 tisíc korun. Stačí tato změna k navýšení prestiže učitelského povolání? Přiláká plat nové pedagogy? A bude se měnit způsob výuky na školách? Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu byl ministr školství za hnutí ANO Robert Plaga.

Je tu ale háček: kdyby chtěla vláda náhodou splnit přesně svůj slib z programu, neměla by mluvit o 45 tisících. Zavázala se totiž zvednout učitelům platy na 150 procent jejich výše z roku 2017. A to je 47 500. Kabinet tedy upírá učitelům dva a půl tisíce měsíčně, 30 tisíc hrubého ročně.

Ani odbory by neměly být spokojené se 45 tisíci, protože jejich cíl byl 130 procent průměrné mzdy v ekonomice. A to bude v roce 2021 podle aktuálních propočtů až 50 tisíc. To už je rozdíl 5 tisíc měsíčně v neprospěch učitelů.

A kdyby chtěla Babišova vláda postupovat úplně správně a srovnávala platy učitelů stejně jako metodika OECD s platy ostatních vysokoškoláků v ekonomice a kdyby chtěla dostat kantory z aktuálního chvostu aspoň na evropský průměr, v takovém případě by měli učitelé brát v roce 2021 nějakých 53 tisíc.

Petr Šabata

Tím by stát motivoval ty nejlepší kantory, aby zůstali, ty nejtalentovanější středoškoláky, aby zamířili na pedagogické fakulty a po nich šli učit, a další schopné lidi z jiných oborů, aby to zkusili na učitelském stupínku.

Bavíme se o spoustě peněz. Ale chce-li být tahle země stejně bohatá jako Německo, Rakousko nebo Nizozemsko, přes nízké investice do školství a do učitelů zvlášť se k tomu nedobere nikdy.