Petr Šabata: Vláda učitelům přidá, ale zase málo. Sliby neplní
Může s českým školstvím pohnout projekt EDUzměna, který jeho autoři právě představili, mají na něj stovky milionů korun a dobré odborné zázemí?
Nebo má spíš naději ministerská Strategie 2030+, která by měl být hotová za rok? Anebo všechno vyřeší vyšší platy pro učitele, kterým splnění vládního slibu aktuálně potvrdila ministryně financí Alena Schillerová?
Petr Šabata: Vláda Andreje Babiše zase podrazila učitele
Vláda Andreje Babiše zase hází učitele přes palubu. V rozpočtu na rok 2020, v jehož pracovní verzi ministryně financí právě škrtá, nejsou totiž peníze na zvýšení jejich platů.
Kéž by uměl český stát vytvořit poučenou strategii vzdělávání, prodiskutovat ji s učiteli, řediteli škol a dalšími experty, napsat správné zákony a zavést je do života! Toto přání nejsou politici schopni splnit, bohužel. Přestože expertní tým ministra školství vedený profesorem Arnoštem Veselým budí respekt, a přestože záměry jsou bohulibé…
Vláda by měla konkrétní strategii schválit někdy v létě 2020. A pak už se všichni začnou chystat na volby. Ty mohou přivést k moci jiné politiky s jinými představami o vzdělávání.
Jen pro ilustraci: za 27 let se na školství vystřídalo 17 ministrů (plus dva pověření), neschopnost politiků dohodnout se na nějaké důležité reformě nejlépe dokládá boj o zásadní změnu penzijního systému – Nečasův kabinet ji na sílu prohlasoval, následující Sobotkův zase zrušil.
Vsadit si na vládní reformu by tedy byla bláhovost.
Motivovat nejlepší kantory
Sympatický projekt Eduzměna má v plánu ve vybraném regionu na třiceti školách podporovat učitele, ředitele a je připraven během pěti let vynaložit 200 milionů korun. Na počátku byla analýza – stát často střílí od boku, o poslancích ve sněmovně ani nemluvě – na konci by měli být děti, které škola baví, jde jim lépe matematika, přírodověda i čtení a dokážou si dobře poradit i v životě.
Největší stres způsobují učitelům rodiče. Kvůli nízkému uznání i platům lidé ze školství odcházejí
Školní vyučování se během desetiletí velmi změnilo. Pronikly do něj moderní dotykové technologie, které dnes patří do běžného života dětí. S tím je nutné počítat i při přípravě budoucích učitelů.
Odborně vychytaný projekt v roce 2026 nabídne výsledky – politikům. Taková iniciativa jistě okysličí české školství, ale celkově je to málo, pomalu a s výsledky na špatnou adresu.
Takže tu máme zase ty omílané platy. Nezbývá než opakovat, že učitel, ten člověk na stupínku, má podle všech analýz u nás i ve světě naprosto klíčový vliv na kvalitu i výsledky vzdělávání. Pro setrvání nejlepších kantorů v oboru a případné přilákání dalších talentů do škol je nejdůležitější motivací – byť ne jedinou – výše platů. A čeští učitelé jsou i v mezinárodním srovnání placeni mizerně.
Zvýšení jejich platů z loňských 35 na ministryní Schillerovou avizovaných 45 tisíc v roce 2021 je tedy naprosto nutné a naprosto správné. V příštím a přespříštím rozpočtu bude potřeba najít 23 miliardy korun.
Ministr školství Robert Plaga: Trápí mě nedostatečná prestiž českých učitelů
Průměrný plat ve školství by měl být do dvou let 45 tisíc korun. Stačí tato změna k navýšení prestiže učitelského povolání? Přiláká plat nové pedagogy? A bude se měnit způsob výuky na školách? Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu byl ministr školství za hnutí ANO Robert Plaga.
Je tu ale háček: kdyby chtěla vláda náhodou splnit přesně svůj slib z programu, neměla by mluvit o 45 tisících. Zavázala se totiž zvednout učitelům platy na 150 procent jejich výše z roku 2017. A to je 47 500. Kabinet tedy upírá učitelům dva a půl tisíce měsíčně, 30 tisíc hrubého ročně.
Ani odbory by neměly být spokojené se 45 tisíci, protože jejich cíl byl 130 procent průměrné mzdy v ekonomice. A to bude v roce 2021 podle aktuálních propočtů až 50 tisíc. To už je rozdíl 5 tisíc měsíčně v neprospěch učitelů.
A kdyby chtěla Babišova vláda postupovat úplně správně a srovnávala platy učitelů stejně jako metodika OECD s platy ostatních vysokoškoláků v ekonomice a kdyby chtěla dostat kantory z aktuálního chvostu aspoň na evropský průměr, v takovém případě by měli učitelé brát v roce 2021 nějakých 53 tisíc.
Tím by stát motivoval ty nejlepší kantory, aby zůstali, ty nejtalentovanější středoškoláky, aby zamířili na pedagogické fakulty a po nich šli učit, a další schopné lidi z jiných oborů, aby to zkusili na učitelském stupínku.
Bavíme se o spoustě peněz. Ale chce-li být tahle země stejně bohatá jako Německo, Rakousko nebo Nizozemsko, přes nízké investice do školství a do učitelů zvlášť se k tomu nedobere nikdy.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.