Petr Šabata: Když vláda nemluví s obcemi, jedná neslušně a hloupě
Působí neslušně a přezíravě a obírá vládu o možnost volit ta nejlepší řešení. Řeč je o způsobu komunikace, lépe řečeno nekomunikace kabinetu Petra Fialy s občany v místech, kde má v plánu prosadit nějaký svůj plán. Z krátké doby máme dva příklady, jak by se to v civilizované zemi rozhodně dělat nemělo.
Před pár dny vyšlo najevo, že vláda se chystá projednat zakázku na útočné granáty pro armádu, přičemž by je vybraná firma měla vyrábět v areálu bývalých muničních skladů ve Vrběticích.
Čtěte také
Ano, to jsou ty Vrbětice na Zlínsku, kde v roce 2014 zemřeli dva lidé při výbuších munice. Velmi pravděpodobný je podíl důstojníků ruských tajných služeb na přípravě výbuchů a zcela jisté pak roky nejistoty pro místní obyvatele i firmy, omezení a obavy.
Proto zněl logicky slib tehdejšího premiéra Bohuslava Sobotky, že se v areálu už nikdy nebude skladovat munice. A teď přišla bez upozornění zpráva, že se tady budou vyrábět granáty. Starostové obcí v okolí Vrbětic, například i za vládní STAN, se bouří. Nikdo je neinformoval, vyrábět se začne už ve druhém čtvrtletí letošního roku. Místní lidi nijak neuklidňuje slib státního podniku Vojenský technický ústav, že se granáty nebudou v areálu skladovat, jen bezpečně vyrábět a pak dovážet do armádních skladů.
Gigafactory u Plzně
Čtěte také
Zdeněk Hověžák (STAN), starosta Vlachovic, jejichž součástí jsou Vrbětice, situaci komentoval: „Je pro mě a pro naše občany nepředstavitelné, aby se do areálu vrátila munice a znovu ohrožovala naše životy. Už vůbec ne v době tak velkého rusko-ukrajinského konfliktu.“
Těžko se starostovi a lidem kolem areálu divit. A těžko chápat ministerstvo obrany – od vojenského státního podniku po ministryni Janu Černochovou –, že záměr s místními podrobně a včas neprobrali.
Ale vlastně není divu – vždyť vláda má za sebou už jeden ještě větší podobný úlet. Jmenuje se továrna na výrobu baterií pro elektromobily. Když kabinet Petra Fialy vloni v říjnu schválil záměr vybudovat na letišti Líně u Plzně tuto gigafactory, okamžitě se zvedla vlna nesouhlasu a protestů ze strany okolních obcí, Plzeňského kraje, místní letecké školy...
Čtěte také
Důvod? O projektu neměly žádné nebo jen mizivé informace od státu či od pravděpodobného investora – koncernu Volkswagen. Přitom v té době platilo – řekl to předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer –, že skupina chce rozhodnout o umístění gigafactory do konce roku. V úvahu totiž přicházela i místa v Polsku a Maďarsku – a koncern nakonec termín rozhodnutí odsunul.
Tehdy prohlásil krajský náměstek pro životní prostředí a zemědělství Josef Bernard, který je také šéfem sněmovního rozpočtového výboru za vládní STAN, že pokud nebude dohoda s obcemi, projekt se neuskuteční. Přesně tak, obce vlastní část pozemků na letišti – a vláda s nimi a dalšími místními měla včas projednat celou dlouhou řadu problémů od dopravy po zdroje vody.
Postup kabinetu, který přitom hodnotí gigafactory jako strategickou investici, ale vypadá spíš jako sabotáž než jako zodpovědná příprava plánu, jak s klíčovým partnerem z autoprůmyslu investovat 120 miliard korun.
Ne, dobrá politika se nedá dělat jen od stolu v pražské Strakově akademii.
Autor je zástupce šéfredaktora deníku Právo
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.