Petr Holub: Vzpoura zákazníků

6. duben 2022

Nakupovat už dnes není žádná radost. Na tom se shodne větší část Čechů, přinejmenším to ukazují poslední čísla o maloobchodu. Český statistický úřad v nich mimo jiné informoval, že ceny v obchodech vyrostly v únoru o deset procent. Je to nejvíc od začátku století a tuzemští zákazníci se podle toho zachovali.

I když má průměrná domácnost i nadále slušné rezervy, peníze se nikomu zbytečně vyhazovat nechce. Proto se obrat obchodů proti časům před pandemickou krizí zvýšil právě jen o tu inflaci.

Čtěte také

Takový postoj českého zákazníka je třeba ocenit jako rozumný. Sice nelze popřít, že část současného zdražení vznikla z objektivních příčin, protože zdražily benzín i nafta a obchodníci si přirozeně započítali do konečné ceny náklady na dopravu.

Není ovšem ani nejmenších pochyb o tom, že ceny vyrostly víc, než se to dá cenou ropy vysvětlit. Jako kdyby většina tuzemského zboží vyžadovala nárůst cen o deset procent, ať už se jedná o nábytek, počítače, mobily, sportovní potřeby, knihy nebo třeba automobily. O sedm nebo osm procent v průměru zdražilo zboží v supermarketech nebo od zásilkové služby.

Odmítnout utrácet za předražené zboží

V obchodní branži asi převládl poněkud cynický názor, podle kterého je možné zdražit o deset procent a lidé si toho zase tolik nevšimnou. Očekávání se naplnilo do té míry, že lidé nakupují stejně, zdražení je však zasáhlo a logicky ztrácejí chuť hradit vyšší ceny. Pro obchodníky je tento výsledek dobrý maximálně k dalšímu přežití, sotva však může být předpokladem k budoucí expanzi.

Čtěte také

Jinými slovy, současná míra inflace má subjektivní rozměr. Předpovědi o tom, že se bude zdražovat, vzbuzují očekávání vyšších cen a v rámci tohoto očekávání obchodníci zkoušejí, co jejich zákazníci ještě překousnou. Teď to však vypadá, že hra na inflaci přestala veřejnost bavit.

Zatím není k dispozici odpověď na klíčovou otázku, jak se na chování spotřebitelů a na cenách podepisuje další vnější šok, tedy vpád ruské armády na Ukrajinu. Konfliktem a jeho dopady je možné zdůvodnit další zdražování, jak se mezitím už stalo nepříliš chvályhodným zvykem.

Petr Holub

Proti tomu se však může postavit rezolutní postoj zákazníků, kteří odmítnou utrácet za předražené zboží. K takovému postoji existuje přesvědčivý argument. Je pravda, že koncem února cena ropy Brent přeskočila hranici 110 dolarů za barel a překonala tak úroveň 80 až 90 dolarů z posledního pololetí. Teď už se však nějakou dobu drží pod 110 dolary, a pokud byla vysoká cena nafty hlavním důvodem ke zdražování, tak dnes už není důvod zdražovat.   

Z pohledu celé ekonomiky by bylo užitečné, kdyby tentokrát zákazníci vyhráli a svým tlakem zdražování zastavili.

Autor je reportér serveru Seznam Zprávy

autor: Petr Holub
Spustit audio