Petr Holub: Soumrak automobilových bohů
Někdo netají radost, jiný si to nechce přiznat. Katastrofická čísla Volkswagenu za třetí čtvrtletí – a spolu s ním zpráva z vedení podniku, že se budou zaměstnanci propouštět po desetitisících –, jsou dokladem, že se největší automobilka světa propadla do fatálních problémů. A ze kterých nepůjde vybruslit bez velkých ztrát.
Temné zvěsti z Wolfsburgu přitom pouze symbolizují, že se v krizové spirále zmítá celá německá ekonomika.
Čtěte také
Média připomínají, že mohutné propouštění se netýká jen Volkswagenu, obdobné potíže podle deníku Welt hlásí dodavatel automobilových dílů Schaeffler a na řadě jsou prý další, třeba elektrotechnický gigant Bosch.
„Tato krize nezasáhla v žádném případě jen automobilový průmysl, ale celou výrobní základnu. Protože Německo už není konkurenceschopné,“ napsala redaktorka Dorothea Siemsová.
Soumrak bohů
Nepohoda zasáhla do nejvyšších politických kruhů. Lídři tří vládních stran – sociálních demokratů, Zelených a liberálů – se průběžně scházejí na krizových schůzkách, ovšem k žádnému receptu, jak zachrání krachující ekonomiku, nedocházejí.
Čtěte také
Vicepremiér za Stranu zelených Robert Habeck doporučuje rozptýlit mračna nad Německem miliardovými dotacemi, ovšem ministr financí z liberální strany Christian Lindner nechce miliardy vydat, protože jednak v rozpočtu nejsou a jednak by subvence ke zlepšení konkurenceschopnosti nevedly.
Lindner by chtěl změnit hospodářskou strategii vlády, která podle něho může za nemožně vysokou cenu elektřiny, tomu ovšem naopak oponuje Habeck. Proto představitelé opozice i mnozí publicisté žádají předčasné volby. Německo znovu zažívá svůj Soumrak bohů.
Děsit by to mohlo Čechy, protože jejich ekonomika je s tou německou úzce svázána. Nedává ale velký smysl přenášet divoké emoce z vnitroněmecké debaty na tuzemskou scénu.
V první řadě je třeba vědět, že Volkswagen je sice v potížích, jak svědčí propad čistého zisku o 64 procent. To ovšem pořád znamená zisk 1,5 miliardy eur za čtvrtletí. Ke všemu byly podle Financial Times do bilance započteny náklady ve výši jedné miliardy na zrušení továrny na elektroauta v Bruselu.
Volkswagen v potížích je, ostatní se drží
Volkswagen je v potížích, v jakých nikdy nebyl. Ovšem ostatní značky koncernu se už přinejmenším v evropských prodejích vracejí na předkrizovou úroveň, ať už jde o Porsche, Škodu nebo Seat, dokonce i samotné Audi.
Čtěte také
A ani další německé automobilky, konkrétně BMW a Mercedes, mají daleko k propadům, jaké zažívají výrobci aut v jiných evropských zemích.
Německo je v potížích, ovšem nejde o volný pád, ale o krizi, která může jeho ekonomiku zase oživit. Můžeme používat silná slova, ale nikdo si vážně nemyslí, že Amerika nebo Čína přijdou o svého největšího konkurenta.
Z celkového pohledu – německá ekonomika roste, i když jen o dvě promile za čtvrtletí, a koneckonců ani vládní krize není úplně zoufalá. Preference vlády i vládních stran klesly, ale proti dřívější bilanci v řádu jednotek procent.
Jsou viníky eletromobily?
V této chvíli se zdá, že Německo prostě řeší jeden strukturální problém, který jde opět předvést na případě Volkswagenu. Informuje o něm stanovisko automobilového svazu ADAC.
Jeho experti vítají, že se německé automobilky rozhodly investovat do vývoje a výroby elektromobilů, která by měla v jejich produkci nahradit vozy se spalovacími motory.
Ovšem prosperitu jim podle vládou schváleného plánu zaručí jen to, když v Německu do roku 2030 prodají 15 milionů elektroaut. Zatím jich po německých silnicích jezdí jen 1,5 milionu – hybridy nepočítaje. Volkswagen vsadil na elektrovozy ze všech nejvíc, proto není třeba hledat pro jeho současné potíže další vysvětlení.
Problém je tím jasně popsán, a to může přinejmenším pozorovatele zvenku uklidnit. A němečtí inženýři už v historii zvládli těžší úkoly.
Autor je reportér serveru Seznam Zprávy
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.