Petr Fischer: Ahistorický střet historiků
Nový šéf Ústavu pro studium totalitních režimů, Ladislav Kudrna, si jako svůj hlavní cíl vytyčil návrat ke kořenům.
ÚSTR by se podle něj měl striktně držet zákona a věnovat se násilné podstatě dvou totalitních režimů posledních osmdesáti let české historie a neujíždět směrem, který mu zákon neurčuje. Tedy vyřadit výzkumné úkoly sledující „takzvanou každodennost“, tedy ty výzkumy, ve kterých se podle Kudrny převážně revizionističtí historikové věnují relativizaci násilné podstaty režimu především v době normalizace. Ředitel ÚSTR to považuje za ahistorický přístup, tudíž vlastně nejde ani o nějaký jiný proud historie, ale o její překrucování.
Post-totalita
Čtěte také
Je vcelku smutným zjištěním, že ani třicet let od pádu komunistického režimu nedokážou historikové překročit svůj stín. Vylučovací soud – buď byl režim násilný, nebo se v něm nějak žilo – je od počátku nesmyslný. Ostatně i Václav Havel ve své nejslavnější eseji Moc bezmocných na konci 70. let minulého století píše, že podstata post-totalitního režimu, jak tehdejší normalizační realitě Havel říkal, spočívá ve vnitřním strachu a jakési autocenzuře v zájmu relativně bezproblémového každodenního života. Dokonce i tak klišoidní seriál, jakým je velmi populární českotelevizní Vyprávěj, vcelku věrně zachycuje tuto havlovskou post-totalitu.
Čtěte také
Není to tedy tak, že buď existovalo násilí, nebo podmíněná nepsaná dohoda s režimem, že vnějškově loajální mohou žít skoro tak, jak chtějí, ale obojí zároveň. Historický obraz normalizace je nesen právě tímto napětím, zjištěním, že v jedné době běželo obojí. Není to morální relativizace, protože odvahu disidentů a skutečně svobodných lidí vůči režimu nikdo nezpochybňuje, ale jde o doplnění kontur a barev celkového temného obrazu minulosti, a to je také potřeba.
Nutnost obojího
Každodennost patří už dlouhá desetiletí k legitimnímu poli historického zkoumání, protože dějiny politické a agregátní ukazatele statistiky a jiných čísel, které dominují hlavní scéně historiografie, často neukazují život společnosti v dostatečné celkovosti. Tak jako psané historii chybí orální svědectví, která se sbírají jako vzácné bohatství, chybí i politickým dějinám historie každodennosti. Střet historiků o to, co je důležité a co je naopak nutné vyloučit, je šokujícím přehlížením důležitosti obojího. Jako by, v parafrázi slov ředitele Kudrny, převažoval mezi historiky ahistorický postoj.
Komunistický režim může obhajovat jen šílenec, k pochopení toho, proč se tolik lidí v systému docela dobře zabydlelo, ale asi nestačí říct, že režim hrozil násilím, a tak se lidé přizpůsobili a loajálně fungovali. Je na čase uzavřít „spor historiků“ a propojit obě vrstvy minulého dění. Není to důležité pro minulost a její obraz, ale pro budoucnost, ve které budeme podobně zpracovávat současnost, z níž už nesmíme vyřadit vůbec nic.
Autor je komentátor časopisu Euro
Související
-
ÚSTR vznikl jako bič na levici. Autoři petice proti mně mají politické zadání, tvrdí Bublan
„Vznikla proti mně kampaň, ale nebyla úspěšná. Nenašla odezvu v Senátu ani ve Sněmovně a tím to pro mě končí,“ dodává člen Rady Ústavu pro studium totalitních režimů.
-
Karel Hvížďala: Dobrá zpráva z ÚSTR
V záplavě kritických zpráv o Ústavu pro studium totalitních režimů se málem ztratila jedna dobrá zpráva, na kterou upozornil snad jen Luděk Navara v Mladé frontě DN...
-
Jan Vávra: ÚSTR by bylo nejrozumnější zrušit
Rada Ústavu pro studium totalitních režimů učinila svým způsobem volby nového ředitele další krok k definitivní sebevraždě celého Ústavu. Soudě podle dosavadních zk...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.