Pes Aibo štěká, dává pac a umí si „popovídat" s jinými psími roboty po světě

Robotický pes Aibo
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Robotický pes Aibo

Roboty, kteří se budou volně pohybovat mezi lidmi, si lidé v 80. letech představovali třeba jako spravedlivého a zároveň smrtícího Robocopa. Místo toho přicházejí zatím třeba robotičtí psí mazlíčci. Japonský gigant Sony se po více než deseti letech vrací s novou verzí robotického psa Aiba.

První řadu začala firma Sony vyrábět v roce 1999 a prodalo se ho na sedmdesát tisíc kusů. Nová verze by měla do prodeje přijít příští rok. Slibuje věrohodnější pohyb, více interakce a hlavně lepší učení díky on-line vyměňování zkušeností s dalšími robotickými psy po celém světě.


Aiba pohání zvědavost, Aibo je partner, který si užívá každý den a který roste s vámi. Umožňuje zažít propojení s jinou bytostí a právě láska je to, co ztělesňuje poslání firmy Sony.Kazuo Hirai, generální ředitel Sony

Aibo bude umět spoustu věcí jako živý pes. Chodí, vrtí ocáskem, dává pac, hraje si s míčem, umí mrkat, stříhat ušima, zívat nebo se oklepat, štěkat i kňučet. Slyší ale taky na zavolání, rozpozná lidský úsměv, pochvalu a pozná co z jeho kousků má páníček nejraději. Místo venčení a krmení ho stačí jen jednou za čas zapojit do zásuvky.

Jméno Aibo v japonštině znamená něco jako „parťák“ a jeho tvůrci věří, že roztomilý robot s velkýma očima může člověku poskytnout plnohodnotný vztah, nebo alespoň jeho zdání. Na podobnou kartu ostatně sází třeba i firma Toyota, která nedávno představila malého panáčka, který umí mluvit a zeptat se na to, co vás trápí.

Základní cena Aiba by měla v přepočtu činit asi 38 tisíc korun. K tomu se ale připlácí za servisní záruku, za míček a plastovou kost, nebo i za nové triky, které se Aibo může naučit.