Ondřej Vaculík: Obrana motoráku
Všichni asi známe motorový vůz, který vypadá jako autobus, ostatně autobusové jsou i některé jeho díly, například i motor Liaz. Po železnici jezdí už od roku 1975 a pořád nám slouží. Má dvě nápravy a býval řady M 152, nyní 810.
Říká se mu Orchestrion, hanlivěji i Šukafon, a pokud se o něm píše, tak většinou dosti negativně: Zejména že se v něm nepohodlně sedí, má úzká a pouze částečně výklopná okénka, která špatně větrají, takže v létě je v něm na padnutí, a je i hlučný, prostě nulový komfort.
Čtěte také
V minulosti se ho nepodařilo nahradit motorákem modernějším, ačkoli taková možnost byla, takže aspoň dvacet let přesluhuje a je ostudou našich lokálních tratí.
Jako by se zapomnělo na to, že už před lety motorák prošel rekonstrukcí, má nová sedadla zhruba stejně pohodlná nebo nepohodlná jako většina našich osobních vozů, a stahovacími okny můžete mávat těm, kteří vás vyprovázejí, jak se to dříve dělalo. Naopak větrá dobře a nehrozí porucha klimatizace.
Regiomyš
Sice se o něm stále píše hanlivě, ale on je úsporný, spolehlivý a na našich lokálkách, jako je například ze Zadní Třebaně do Lochovic, i docela oblíbený a hlavně hospodárný. Pojme zhruba padesát sedících cestujících. Je to taková regiomyš.
Čtěte také
Cožpak našemu motorákovi je to nejspíš jedno, ale náš nepříznivý soud o něm vede naše dráhy k rozhodnutí, aby se ho co nejdříve zbavili.
A přicházejí nové
A vskutku, nyní začínají naší železnici sloužit moderní motorové jednotky, které se vyrábějí v polské Bydgoszczi, německy Brombergu; jsou rychlé i pohodlné, pojmou mnohem více cestujících, sedadla jsou anatomicky tvarována, více místa pro nohy, klimatizace i připojení pro notebooky. Po kolejích jako by pluly, prostě paráda.
Nově teď jezdí například z Berouna do Rakovníka či z Prahy-Smíchova do Berouna, přes Rudnou a leckde jinde. Jsou více než 40 metrů dlouhé a pohodlností si nezadají s osobním automobilem. Jejich výkonný dieselův motor sympaticky burácí.
Ano, ty mají nahradit staré motoráky. Jenže jejich provoz je také podstatně nákladnější. Hrozí, že na mnohých lokálkách budou hodně nerentabilní, takže se místo po kolejích bude jezdit autobusy. To přeci známe.
Náhle nám bude chybět onen úsporný starý motorák, co sám vypadá jako autobus. Bude nám chybět naše milá regiomyš, za kterou vlastně není náhrada. A podobně to chodí i u lidí.
Autor je spisovatel a bývalý komunální politik
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.