Zaostřeno na české železnice: Hlavně nesmíme rezignovat na to, že se vysokorychlostním vlakem někdy svezeme, říká ministr Kupka
Průměrný Čech urazí vlakem každý rok přes tisíc kilometrů při 18 jednotlivých cestách. Vypovídají o tom statistiky organizace Litra, která usiluje o podporu veřejné hromadné dopravy v Evropě. Češi jsou v tomhle ohledu na devátém místě žebříčku, ve kterém dlouhodobě vedou Švýcaři a uzavírají ho Řekové. Na jednu stranu jsou na tom české železnice nejlíp z bývalých komunistických zemí, na druhou stranu pořád zaostávají třeba za těmi v Německu, Rakousku nebo ve Francii.
Podle ministra dopravy Martina Kupky z ODS je potřeba hlavně nerezignovat na to, že se skutečně rychlým vlakem v Česku svezeme zatím jen naprosto výjimečně:
Čtěte také
„Když se bavíme třeba o vysokorychlostních tratích, je, myslím, důležité, abychom netrpěli komplexem čecháčkovství. V tom smyslu, že na nic nemáme, že jsme neúspěšný stát, že nás něco tak velkého v žádném případě nepotká, že nedokážeme vybudovat vysokorychlostní tratě, které jinde mají.“
Ale jestli se to má podařit, musí se také otevřeně a docela draze řešit problémy lokálních tratí, poznamenává Tomáš Michálek z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice:
„Přijeďte někam, kam jezdí jednou za dvě hodiny lokálka v podobě motoráku řady 810, a zkuste tam vyprávět lidem o tom, že máme moderní vozidla a moderní železnici. Nejspíš vám to nebudou věřit.“
Zaostřeno, které natočil Vít Pohanka, mapuje minulost, současnost i budoucnost železnice v Česku. Poslechněte si celý pořad v audiozáznamu.
Související
-
Kupka: Dálniční známka zdraží každý rok, vzhůru půjdou koncem roku i jízdenky na vlak
Cena roční dálniční známky pro motoristy by měla podle vládního úsporného balíčku od ledna zdražit zhruba o polovinu na 2300 korun, poroste ale i v dalších letech.
-
Karel Barták: EU horuje pro zelenou dopravu, nadále však fakticky preferuje letadla před vlaky
Je to pěkná letní představa: Rodinka dojede městskou dopravou přímo na nádraží v centru, naloží zavazadla a rozvalí se v pohodlné kabině.
-
Klára Notaro: Jak cestovat a nezanechat uhlíkovou stopu
Francouzská média se neustále vrací k tématu globálního oteplování a uhlíkové stopy. O věci se mluví vědecky, pedagogicky, někdy i hrozivě.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.