Ondřej Vaculík: Lid prezidenta bude milovat
Když inženýr Jan Kašpar, náš průkopník aviatiky, 13. května 1911 vykonal svůj let z Pardubic až do Prahy, lidé ho slavili, jásali – ale zdaleka ne všichni. Zejména muži, ženám to tehdy bylo asi jedno, v hospodách hudrali, jaká že to troufalost, ba drzost se strojem podstatně těžším než vzduch se drát do nebe, po němž v té době majestátně pluly toliko vzducholodě a balóny. A u piva jeho směšným letadlem opovrhovali.
Podobně dneska u piva opovrhujeme elektromobilem, protože správný auto přeci musí mít spalovací motor. To je axiom.
Čtěte také
Ty písty jak běhají nahoru a dolů a přímočarý pohyb se klikovkou mění v krouživý. To je podstatou auta s výfukem zplodin na zadku. Už nepřemýšlíme nad tím, že v době, kdy konstruktéři osadili do automobilu místo parního stroje spalovací motor, žádná lepší motorizace k dispozici nebyla.
Technika jde ale mílovými kroky kupředu, dojezd elektromobilů se zvyšuje naštěstí více než jejich cena. Od Michala Nekvasila, experta v Evropské komisi pro otázky klimatické změny, se na jedné straně dozvídáme, že v Evropské unii považuje 93 procent lidí změnu klimatu za zásadní problém v souvislosti se skleníkovými plyny, a na druhé straně – ať nám ale nikdo nebere spalovací motory.
Co Halík nikdy neřekl
Proto mě překvapil výrok prezidenta Miloše Zemana, jenž v rozhovoru na Frekvenci 1 poznamenal, že za nejhorší politický program považuje program Zelených právě kvůli elektromobilitě.
Čtěte také
Jistě, otázka je, kde se tolik elektřiny vezme při přechodu na obnovitelné zdroje; planetu obalenou solárními panely nechceme. Víme však, že i s tím se věda a technika nějak vypořádá, zatím to tak vždycky bylo. Také inženýr Kašpar by žasl, jaké olbřímí létací stroje se prohánějí na nebi a do jakých dálav létají.
Varování hlavy státu před elektromobilitou a programem Zelených, kteří však ve volbách do sněmovny neuspěli a politický vliv nemají téměř žádný, je těžko pochopitelné zvláště ve vztahu k našemu závazku v rámci Pařížské dohody o omezení emisí skleníkových plynů i v souvislosti s aktuálními závěry klimatické konference v Glasgow.
Ostatně elektromobilita není výmyslem Zelených, ale programem evropským jako součást opatření na omezení emisí skleníkových plynů! A náš prezident je proti? Jak si to vysvětlit?
V témže rozhovoru Miloš Zeman podsunul knězi Tomáši Halíkovi výrok, který Halík ale nikdy neřekl. Což mu umožnilo vyjádřit se velmi pohrdlivě o katolické církvi. Vysvětlení je nasnadě: Pan prezident si nyní, oslaben nemocí a vším děním kolem jeho stonání, potřebuje získat přízeň obecného lidu. A ten, jak víme, nemá rád nejen elektromobilitu, ale ani církev, zvláště tu katolickou.
Miloš Zeman mluví promyšleně, protože pro zbytek svého funkčního období chce býti prezidentem opravdu co nejlidovějším.
Autor je spisovatel a komunální politik
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.