Ondřej Vaculík: Gyrobus a Green Deal

13. únor 2025

Gyrobus je příbuzný trolejbusu, akorát energii pro jízdu mu dodává roztočený velký setrvačník. O tomto podivuhodném dopravním prostředku jsem se jako malý dočetl v knize od Pavla Beneše, která vyšla v roce 1955 – dnes bychom ji označili za kultovní –, pod názvem Technika překonává prostor a čas. Podávala ucelený obraz o vývoji všech dopravních prostředků, mezi něž patřil i gyrobus.

Kromě setrvačníku by se do vozidla mnoho cestujících nevešlo, proto musel být uložen ve vyvýšené podlaze takříkajíc na placato, tedy jeho osa je svislá. Na konečných stanicích a některých zastávkách se vozidlo napojí na elektrický proud a třífázový motor roztáčí setrvačník. Ten pak při jízdě pohání generátor, který dodává elektřinu do trakčního motoru vozidla.

Nadčasové vozidlo 

Dojezd na setrvačník byl asi šest kilometrů. Myšlenka to byla dobrá, pokroková a nadčasová: ekologičnost provozu bez nevzhledného trolejového vedení. Ovšem nevýhodou byla velká hmotnost vozidla, omezená kapacita cestujících, časté prodlevy v jízdě při roztáčení setrvačníku, a také obtížné manévrování, protože roztočený setrvačník nutil vozidlo jet pořád rovně.

Čtěte také

Gyrobusy jezdily ve Švýcarsku, i když podle Pavla Beneše to bylo v Sovětském svazu, ten musel být vždy ve všem první. Ačkoliv provoz se neosvědčil, pokroková idea se dneska dočkala úspěšné realizace, kdy elektrobusu dodávají energii místo setrvačníku akumulátory.

Zajímavé je, že věda a technika vždycky dokázala být napřed, i pokud jde o principy a technologie šetrné k životnímu prostředí. Environmentalismus není pro vědce, techniky a konstruktéry strašákem, naopak výzvou k ekologickým inovacím a motivací pro další vývoj.

Byznys se vynuceným investicím brání

Pobídnutím, nikoli brzdou, je také ona klimatická dohoda, tedy Green Deal, kterou americký prezident Trump nazval podvodem. Jistěže, byznys se vynuceným investicím vždycky brání.

Čtěte také

U nás se o Geen Dealu často píše jako o „největším útoku na peníze Čechů“. Ve skutečnosti naopak jde o snahu jak do budoucnosti ušetřit a prospět životu na naší planetě. Je to program pro budoucnost.  

Ale jak se z toho mohou těšit lidé, které nezajímá minulost ani budoucnost, protože jejich hlavní životní hodnotou je pohodlí za každou cenu a ideálem luxusní vůz a hladká cesta. A jiná než jejich životem omezená budoucnost je nezajímá. Nechtějí na ni doplácet ani korunu. 

Ondřej Vaculík

Žádný z konstruktérů tehdejšího gyrobusu už asi nežije. Úspěch se dostavil až v další generaci. Ale někdo s tím vždycky musí začít, podobně jako my bychom měli začít s Green Dealem.

A spíš v něm přitvrdit, než ho změkčovat. Když to neuděláme, když se necháme Motoristy sobě a podobně smýšlejícími zahnat do kouta, tím úzkostlivěji, jak napsal básník a esejista Václav Jamek, „na mne doléhá jiná otázka: Co se to děje s naší lidskostí?“ 

Autor je spisovatel a bývalý komunální politik

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.