Ondřej Vaculík: Bezplatné školství a vzpomínka na profesora Libora Pátého

11. červenec 2024

K dobrému tónu každé naší pravicové vlády zřejmě patří vyrukovat se zavedením školného pro studium na státních vysokých školách. Poprvé se tak stalo asi v polovině 90. let za ministra Ivana Pilipa. Výhodou kromě úspor státních výdajů má také být snížení počtu studentů, kteří studují liknavě, zdlouhavě a často i marně.

Školné by mělo být motivací pro úspěšné studium, a kdo by na ně neměl peníze, vzal by si půjčku, kterou by splácel až z lépe situovaného postavení kvalifikovaného příslušníka inteligence. Ano, i tak smýšlejí politici vzešlí z výhod bezplatného školství.

Čtěte také

Představa lépe situovaného je iluzorní, protože takový mladý člověk má stěží na to, aby mohl splácet hypotéku na bydlení. Odkládalo by se zakládání rodin, a také mladí lidé nadaní pro vědu by odcházeli za vyššími platy do praxe v průmyslu nebo k vědě aplikované.

Libor Pátý, vakuový fyzik a politik, spoluzakladatel Občanského fóra a náměstek ministra školství v letech 1990 až 1993, upozorňoval, že v přístupu ke vzdělání by se neměly klást žádné překážky: Kádrová omezení totalitního režimu bychom pouze zaměnili za ekonomická.

A podle něj studium na vysoké škole je také obdobím hledání a mladý člověk může i poněkud tápat, než dojde tam, kam dojíti chce, či kam by dojíti měl.

Libor Pátý

Osobnost Libora Pátého si stojí za to připomenout. Jako politicky nespolehlivý se jen obtížně dobíral akademického vzdělání, sloužil u PTP, pak teprve dostudoval Matematicko-fyzikální fakultu UK, ze které byl za své politické postoje vyhozen a jako vakuový fyzik na pět let odsunut do výroby žárovek v Tesle Holešovice.

Čtěte také

Tam směl pracovat pouze v provozu vakuovaných, tedy vzduchoprázdných žárovek do 15 W, protože žárovky nad 15 W jsou už plněny nějakým inertním nízkotlakým plynem, což už by bylo mimo jeho obor, domýšlím si.

Profesora Pátého jsem se kdysi tázal, jestli vakuum může mít nějakou kvalitu, když je to pouhé vakuum. „No ovšem,“ téměř vzkřikl a o vakuu mi poskytl zanícenou přednášku, z níž jsem alespoň pochopil, jak úchvatným prostředím vakuum je.

Libor Pátý mluvil také o zajímavé okolnosti: Celosvětově je statisticky prokázáno, že pouze šest procent všech absolventů vysokých škol díky svému vzdělávání, nadání a píli zásadním způsobem rozvíjí vědu a činí objevy, které mají podstatný vliv na život dalších generací.

Ondřej Vaculík

Přitom takové studenty nelze předem vytřídit, a tím ta procenta zvýšit. Pochopitelně je pak rozdíl, jestli těch šest procent činí šedesát učených lidí nebo šest set. A proto by státní vysokoškolské vzdělávání mělo být u nás bezplatné. 

Autor je spisovatel

Spustit audio