Ondřej Neff: Uspěchaná doba
Slýchám kolem sebe hodně nesmyslů. K evergreenům mezi nesmysly řadím slogan o uspěchané době. Naše rodina se přistěhovala do Prahy z vesnice Slapy v roce 1954. Maminka tehdy rozhodla, že nebudu chodit do školy nejbližší našemu domu, protože bych tam musel přejít křižovatku.
Čtěte také
A při šíleném provozu v roce 1954, za tehdejší uspěchané doby, bych mohl přijít k úrazu. Musel jsem se tedy plahočit do školy dvakrát vzdálenější.
Podotýkám, že to bylo v uspěchané době, kdy auto zaparkované u chodníku byla atrakce a chodili jsme se ze školy na něj dívat.
Lenivá až mrtvá doba?
Dnešní doba mi naopak připadá lenivá až mrtvá. Naposledy byla nová stanice pražského metra otevřena před deseti lety, vyhlídka na otevření nové linky je rok 2034. Pokud tedy všechno půjde jako namydlený blesk, bude to rozpětí pěkných 19 let. Tomu říkám uspěchaná doba.
Čtěte také
Pokud se něco staví, tak pomalu a opatrně. Eva Jiřičná navrhla tři vysoké budovy v Praze na Žižkově. Smějí být jen dvě a musí být nižší. K tomu abych se ale zamyslel nad údajně uspěchanou dobou a skutečným mrtvolným klidem mě přiměl poslední vývoj kolem pražského železničního mostu.
Omlouvám se mimopražským posluchačům, ale co říkám zřejmě platí obecněji. Jak pozoruju, situace kolem nádraží v Brně se podobá pražským manýrám jak vejce vejci.
Ten most je z roku 1901. To byla ta – říká se – idylická doba, panoval císař František Josef a dámy nosily slunečníky a sukně až na zem. Od prvního náčrtu mostu k realizaci to trvalo tři roky. Most, jak ho dnes vidíte zrezivělý a shnilý, byl vyměněn za původní železniční most z roku 1872. I ten stavěli dokonce jen dva roky. Výměna starého železničního mostu za druhý trvala dva dny. V idylické době za Rakouska.
Železniční most...
Padlo mocnářství, zkrátily se sukně. O novém mostě se začalo uvažovat v roce 1926, napřesrok bude sté výročí. Jednu chvíli už to vypadalo, že se postaví most nový, moderní, esteticky sladěný s představou starého mostu a celkovým pražským panoramatem.
Minulý týden následoval tradiční hod vidlemi, v něm jsme přeborníky. Ministr dopravy Kupka vyměkl pod tlakem staromilců a petičníků.
Most se bude pucovat. Má se k němu připojit ještě třetí kolej, ale to se musí vymyslet, jak to udělat, aby nebyla vidět. Což v dnešní uspěchané době bude trvat odhadem deset let. Nebo 20?
Práce kvapná málo platná je naše heslo pro uspěchané 21. století.
Autor je vydavatel internetového deníku Neviditelný pes
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.

