Ondřej Neff: Algoritmy v pozadí
Vědí o nás všechno. Ťuknete do klávesnice počítače a už to někde zazvoní a je poplach, bacha, je tady další uživatel, v angličtině se mu říká jůzr. Právě se chystá na sebe něco vyžvanit a my to zachytíme a zanalyzujeme a využijeme proti němu, protože on je pápěrka ve vichřici našeho světovládného vlivu. Tohle jsem četl a slyšel ikskrát a nemám důvod tomu nevěřit. Často se podivuju, co všechno jsou lidé na sebe ochotni vyžvanit.
Je to možná patnáct let, kdy si kamarád vyfotil oběd a fotku sdílel na internetu. Dnes jsem jeden z mála lidí, které znám a nedělají to, možná ale, že se málo znám. Jen mi vrtá hlavou, jak je to s tím využíváním. Prý k reklamě.
Čtěte také
Ti loutkáři v pozadí o nás mají tak detailní znalosti, že namixují reklamu tak, aby seděla přesně na Františka Procházku, kdežto Jana Novotná dostane reklamu úplně jinou. V praxi to vypadá tak, že si na internetu koupím dejme tomu šálu, aby mi nebyla zima, a pak se na mě týden valí reklamy na šály, ať vlezu na webovou stránku Českého rozhlasu anebo si otevřu The Times of India.
Znáte to všichni. Převažuje něco, čemu bych mohl říct následná reklama, tedy propagace něčeho, co jsem si koupil anebo doporučování destinace, ve které jsem byl.
Politický marketing
Kdy ale loutkoherci přejdou k prediktivní reklamě? Dejme tomu, oni si mě zanalyzují. Vědí, že je mi sedmasedmdesát, jsem ženatý, bydlím u lesa, domácnost sdílím se dvěma psy. Vědí, co jím a co piju, kolik vydělávám, jaké mám auto a kolik jím najezdím.
Čtěte také
Pak to všechno zanalyzují – vypustí na to algoritmy, jak se hezky říká. Algoritmy se na to vrhnou jako hyeny na mršinu a zjistí, že inklinuju k rybaření. Vůbec o tom nevím.
V mé rodině nikdo nikdy nerybařil, ale ani mí přátelé nejsou rybáři. Jenže algoritmy to na mě poznají a začnou mi podsouvat myšlenku, že by bylo skvělé chodit na ryby a že je to činnost pro mě jak dělaná. Rozvěsí kolem mě návnady jak vodník pentle na Haničku a do roka a do dne stojím v holínkách ve vodách Vydry a vzduchem sviští můj vlasec. Prediktivní reklama ze mě toho rybáře prostě udělá. Na rozdíl od následné reklamy, která mi cpe zboží už koupené.
Je to čistá sci-fi. Algoritmy, i kdyby se rozkrájely na nuly a jedničky, ze mě rybáře neudělají a neprodají mi druhou šálu, když už jednu mám.
Uvidíme ale, jak si povedou v politickém marketingu. Uvidíme to už brzo, budou prezidentské volby. Mějme na paměti, že ty tváře, které na nás budou jukat z webových stránek, budou vypovídat o tom, jací jsme – a jak nás vidí ty zpropadené algoritmy.
Autor je vydavatel internetového deníku Neviditelný pes
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.